Tips oss

Den vellykkede installasjonen og testingen av BruCon DP2-systemet markerer en ny æra for Brunvoll, skriver selskapet i en pressemelding.

Nå skal systemet tilbys både til nybygg og som en oppgraderingsløsning.

BruCon DP2-installasjonen var en del av en større oppgradering av kraft- og energistyringssystemet om bord på Stril Mar, levert av Seam.

Oppgraderingen og sjøprøven fant sted ved Westcon Yards i Ølensvåg.

Gjennom leverandøren Seam bestilte Simon Møkster Shipping batteripakke, en oppgradering av energistyringssystemet, en oppgradering til Brunvolls BruCon DP2-system, og ba om at alle oppdateringer skulle være i tråd med det eksisterende Unified Bridge-konseptet om bord.

Om Dynamisk Posisjonering (DP)

Dynamisk posisjonering (DP) bruker et datamaskinstyrt system for å automatisk opprettholde et fartøys posisjon og/eller kurs ved hjelp av sine egne propeller og thrustere. Posisjonsreferansesensorer, kombinert med vindmålere, bevegelsessensorer og gyrokompasser, gir informasjon til datamaskinen om fartøyets posisjon, og størrelsen og retningen på miljøkrefter som påvirker posisjonen.

Et DP2-system vil gjennom redundans være i stand til å håndtere en «verste utfalls» systemfeil ved å omfordele kraft og aktuatorer, og dermed opprettholde fartøyets posisjon.

Brunvolls BruCon DP2-system er et kontrollsystem med operatør-sentrert grensesnittdesign, og all utvikling har skjedd internt.

Det nye BruCon DP2-systemet er basert på femte generasjonen av BruCon-systemplattformen og har en modulær programvarearkitektur.