Brunvoll med kontrakt inn i større Vard-oppdrag
Oppdragsgiveren har tro på flere oppdrag for moldenserne.
I starten av mai slapp Vard nyheten om at verftskonsernet hadde sikret seg byggoppdraget på et tredje fartøy for taiwanesiske Dong Fang Offshore (DFO).
Fra før har DFO to tilsvarende fartøy under bygging, etter en kontrakt i mai 2024.
CSOV-fartøyet skal bygges ved Vard sitt verft i Vung Tau, Vietnam.
Fartøyet er av Vard 4 39 design og vil ha en lengde på hele 121 meter, en bredde på 23 meter, et arbeidsdekk på 1200 m², og kapasitet til et mannskap på 130 personer fordelt på 90 lugarer.
Opsjonsfartøy i tillegg
Nå melder Brunvoll at moldenserne skal levere «omfattende fremdrifts- og manøvreringssystem» til både dette fartøyet, og med opsjon på ytterligere ett.
– Vi er glade for å videreføre det sterke samarbeidet med VARD og for å kunne bidra til de avanserte kapasitetene i Dong Fang Offshores nye offshore konstruksjonsfartøy. Vi setter stor pris på tilliten Dong Fang Offshore viser Brunvoll og våre løsninger, og vi ser frem til å støtte dem gjennom hele fartøyets levetid, uttaler Brunvoll i en pressemelding.
Flere kan komme
Brunvolls kontrakt er på to azimuth-fremdriftsthrustere, to elastisk brønnmonterte tunnel-thrustere og en opptrekkbar azimuth-thruster. Også Brunvolls fremdrifts- og thrusterkontrollsystem, BruCon PTC, er del av pakken som skal leveres.
Polin Cheng i Dong Fang Offshore har tro på at Brunvoll vil levere flere thrustere i tiden som kommer.
– Vi har stor tillit til Brunvoll og forventer både førsteklasses service, høy ytelse og langsiktig pålitelighet fra deres thrustere gjennom hele levetiden til vårt nye fartøy, sier administrerende direktør i pressemeldingen.
Levering av fartøyet er planlagt i andre kvartal 2027. Vard står for hele prosessen fra design til testing og ferdigstillelse. CSOV-en er ellers utstyrt med stor batteripakke, walk-to-work-gangvei og kran, og er klargjort for alternative drivstoff.
(Vilkår)