Brunvoll sikret seg gigantavtale til 50 millioner
Brunvoll har sikret seg kontrakt med Ulstein Verft for levering av en omfattende framdriftspakke til Nexans nye kabelflaggskip.
– Først og fremst: Dette var grådig gøy. Vi har vært dyktige, men også hatt litt flaks, humrer salgsdirektør Bernt Rune Riksfjord hos Brunvoll gjennom telefonrøret til Kystens Næringsliv.
Etter det Kystens Næringsliv erfarer, er kontrakten verdt rundt 50 millioner kroner for Brunvoll.
Kontraktsummen er ikke offentliggjort.
Arbeidet med fartøyet vil finne sted på Ulstein verft.
Bernt Rune Riksfjord, salgsdirektør Brunvoll
Nexans gjør comeback
– Det er andre gangen rederiet Nexans kommer til oss. Det er selvsagt en tillitserklæring vi skal ta godt vare på. Kampen om nybygg hardner til, og det være med å bygge kabelleggingsfartøy til blant annet havvind-bransjen er veldig viktig for oss, sier salgsdirektør Bernt Rune Riksfjord hos Brunvoll til Kystens Næringsliv.
Han legger til at det fort kan bli mer arbeid av samme kaliber:
– Vi jobber med flere tilsvarende jobber for tiden. Å jobbe med kabelleggingsfartøy kommer til å bli veldig, veldig stort i tiden som kommer. Det skjer mye spennende hos oss for tiden. Kanskje det kommer flere kontrakter til oss snart? sier Riksfjord.
Nøkkelfunksjonene på skipet er som følger: En total lastekapasitet på 14.000 tonn høyspentkabler og fiberoptikk, samt muligheten til å legge opptil fire kabler samtidig.
Det ble i alt mye arbeid for Brunvoll – og folkene på Ulstein verft som skal gjøre jobben med å få alt på plass.
– Nexans og Skipsteknisk utfordret vår FoU-avdeling på «Nexans Aurora», med hensyn til både kraftuttak, ytelse, teknisk kompleksitet og undervannsstøy. Jeg er veldig glad for at de har returnert til Brunvoll også med dette skipet som kommer til å bli det mest teknologisk avanserte kabelleggeren noensinne bygget, sier Bernt Rune Riksfjord.
Gigantfartøy
Alle enhetene vil være koblet sammen i Brunvolls eget kontrollsystem for framdrifts- og thrustere, BruCon PTC. Pakken er planlagt levert i Q2 2024, og skipet vil være operativt fra 2026.
Det nye skipet, designet av Skipsteknisk AS, har samme betegnelse, ST-297 CLV, som Nexans forrige nybygg «Nexans Aurora», men er oppgradert med hensyn til kapasitet og komfort.
(Vilkår)