Les mer om de unike ferjene her:

– Vi ser fram til samarbeide med Myklebust Verft og Torghatten Nord på dette prosjektet med hydrogendrevne fartøyer. De tøffe værforholdene utenfor Lofoten lar oss å demonstrere våre produkter for ferjer som går i røffe farvann, sier konsernsjef i Brunvoll, Kåre Øyvind Vassdal.

Brunvoll-kontrakten inkluderer to azimuth-propulsjonsthrustere, BruCon Propulsion & Thruster Control System, BruCon Auto-Crossing-system og BruCon Condition Monitoring System.

Kontraktssummen er ikke offentliggjort.

Store dimensjoner

De trekkende azimuth-propulsjonsthrusterne er av den største versjonen som Brunvoll leverer i dag.

Installeringen av høy framdriftseffekt er en del av designvurderingene som gjør fartøyene klare for de røffe sjøforholdene hvor ferjene skal operere, og som er åpent mot Nordsjøen.

Ferjene vil operere den krevende ruten til og fra Lofoten i Norge, mer spesifikt Bodø-Verøy-Røst-Moskenes-ruten.

Ferjene er av en ny og innovativ type skipsdesign for drift med hydrogenbrenselsceller, og designeren er The Norwegian Ship Design Company AS.

Begge ferjene inkludert i kontrakten vil bli levert fra Myklebust Verft i 2026.