Bunkers er flaskehalsen, mener NTNU
NTNU står bak et fireårig prosjekt for å se hvordan skipsflåten raskere kan tas mot nullutslipp.
NTNU er prosjektleder og samarbeider med GCE Blue Maritime og åtte norske maritime selskaper.
De aktive partnerne i prosjektet inkluderer Corvus, Frøy, HPS – HAF Power Solutions, Hofseth International, Inseanergy, Kystverket, Nogva Motorfabrikk og Norsk Hydrogen.
Mangler ladestasjoner
Målet med prosjektet er å tilby lavkarbon- og nullutslippsløsninger for kystflåten.
– Dessverre er det mangel på påfyllingsstasjoner for disse drivstoffene. Dette gjør det umulig å konvertere fartøy fra fossile drivstoff til lavkarbon- eller nullutslippsenergibærere.
Det er nødvendig å etablere et pålitelig og effektivt påfyllings- og ladesystem for å oppnå dette målet, sier Knut Tore Aurdal, prosjektsjef i GCE Blue Maritime Cluster.
Finne riktige fartøy
Aurdal legger til at prosjektet skal finne de riktige fartøyene som raskt kan ta i bruk det grønne skiftet.
– Prosjektet har som mål å fokusere på de praktiske konsekvensene av den grønne maritime overgangen. Vi vil finne de fartøyene som er best egnet for nye energikilder i vår kystflåte, sier han.
Klyngen vil også undersøke muligheten for å implementere levedyktige flerdrivstoffsystemer om bord i kystfartøy for ettermontering.
Ved å gjøre grønn energi tilgjengelig for fiskefartøy, oppdrettsfartøy, passasjerfartøy, bulkfartøy og andre lastefartøy, håper NTNU og deltakerne i prosjektet å bidra til Norges utslippsmål innen 2030 og 2050.