Bygger to nye fôrskip til nesten en milliard
Nybyggene får 21 millioner kroner hver i støtte fra Enova og NOx-fondet. Oppdraget gikk til spansk verft.
Rederiet Eidsvaag AS skal bygge to nye fôrfartøy for Fjordfrende sammen med fôrleverandørene Skretting og Cargill, skriver rederiet i en pressemelding.
Båtene skal leveres i 2026 og får dieselelektrisk fremdriftssystem med batteripakke, samt motorer som skal kunne gå utelukkende på biodiesel.
Båtene vil gå inn i Fjordfrende-samarbeidet som ble etablert i 2019.
Her samarbeider konkurrentene Skretting og Cargill om levering av fiskefôr på 14 fartøy som driftes av rederiet Eidsvaag.
Ved å samarbeide om transporten slipper selskapene å kjøre hver sine transportruter inn og ut de samme fjordene og reduserer dermed CO₂-utslippene kraftig, skriver Eidsvaag i pressemeldingen.
De to båtene har disse spesifikasjonene:
- Lengde: 71,10 m
- Bredde: 17,60 m
- Dyp: 5,80 m
- Fart: 13,5 kn
- Last: 2000 tonn fôr fordelt på sekk og silo
- Fremdriftssystem: Hybrid dieselelektrisk
- Kostnadsramme: 950 millioner for begge fartøyene
- Støtte til hver båt: 15 millioner kroner fra Enova og 6 millioner kroner fra NOx-fondet.
Det første fartøyet skal være ferdig første halvår i 2026 og det neste i andre halvdel av året.
Batteriene, som hver blir på 860 kW, vil redusere dieselforbruket ved å avlaste på tidspunkt når energibehovet topper seg. I tillegg skal varmegjenvinning fra eksosen sørge for innvendig oppvarming.
Det er på grunn av disse tiltakene det gis tilskudd til byggingen fra både Enova og NOx-fondet.
– Dette blir topp moderne fartøy med gode bekvemmeligheter for mannskapet og en lugarkapasitet for 14 personer. Samtidig vil båtene bidra til å redusere vårt karbonavtrykk og ruste oss for fremtiden, uttaler administrerende direktør Vidar Eidsvaag i Eidsvaag AS.
Ifølge Eidsvaag blir de nye fartøyene blant de største i rederiets flåte og vil kunne laste fôr både i sekk og i silo.
Størrelsen er valgt for at rederiet skal kunne levere fôr til de mellom 400 og 500 oppdrettslokalitetene langs kysten på en mest mulig effektiv måte.
– Det er ti år siden sist vi bygget ny båt, men dette viser at Fjordfrende-samarbeidet i aller høyeste grad er oppegående. Moderne og mer miljøvennlige fartøy kan hjelpe oss i konkurransen om kvalifiserte arbeidstagere. Fartøyene vil også kunne levere til mer eksponerte lokaliteter enn andre fartøy i vår flåte, uttaler Eidsvaag.
Håvard Walde, administrerende direktør i Skretting Norge, uttaler at tiden er inne for å ta nye steg.
– Fjordfrende har nå vært operativt i snart fem år og sikret et robust og effektivt leveringsopplegg for Skretting og Cargill – til tross for noen særdeles krevende år i forsyningskjedene og med høyere inflasjon enn hva vi tidligere har vært vant til.
Tiden er nå inne for å ta nye steg, ifølge Skretting. Fjordfrende-plattformen gir nå Eidsvaag muligheten til å investere i nødvendig ny kapasitet som styrker den generelle leveringsevnen for Fjordfrende for alle lokaliteter langs kysten. Det skal også bidra til å redusere utslipp gjennom ny teknologi og mer effektivitet, uttaler Håvard Walde, administrerende direktør i Skretting Norge, i pressemeldingen.
– Effektiv fôrlogistikk er en viktig del av verdikjeden, og er med på å sikre god ernæring til laks langs hele norskekysten, uttaler Tarjei Eide, administrerende direktør i Cargill i Norge, i pressemeldingen.
(Copyright)