Byggingen startet: Norges største batteriferjer gjøres ferdig hos Tersan Havyard

Stålkutt-seremonien for første Norled-ferjen er unnagjort hos Tersan shipyard i Tyrkia. Ferdigstillingen gjøres i Norge. - Vi får det beste fra to land, sier rederiet.

Teknisk fagsjef, Eivind Solvang (t.v.) fra Norled fikk æren av starte den første stålkuttseremonien for Norled-ferjene. Begivenheten fant nylig sted på Tersan shipyard i Tyrkia.
Teknisk fagsjef, Eivind Solvang (t.v.) fra Norled fikk æren av starte den første stålkuttseremonien for Norled-ferjene. Begivenheten fant nylig sted på Tersan shipyard i Tyrkia.Foto: Tersan.

I alt bygger verftsgruppen fire ferjer for ferjerederen (se video under fra ståkuttseremonien. Hentet fra LinkeIN-siden til Tersan).

Det er Norleds prosjektsjef, Eivind Solvang som ifører seg sveiseutstyret i filmen.

En ståkutt-seremoni er langt på vei det samme som å ligge ned en grunnstein i et bygg.

På verftet ble det kuttet en bit i stål som har tilsvarende former som fartøyet som skal bygges. Dette er en høytidelig seremoni med pomp og prakt.

Men også et symbol på at nå er «man i gang» på det tyrkiske verftet med å bygge ferjer som etter hvert kommer til norske fjorder.

– For Tersan Havyard var dette en flott milepæl. Da er vi i gang med den første ferjen av i alt fire for ferjerederiet Norled, sier salgssjef Silje Smådal til Kystens Næringsliv.

Les mer om den saken under:

– I seremonien blir en stålbit kuttet i nybyggets form, signert av de som skal bidra i prosjektet og som er til stede. Det signerte stålkuttet blir innrammet og henges opp på utstilling hos verftet.

Fikk bruk for utdanning fra 90-tallet

Det var Eivind Solvang som fikk æren av å skjære ut stålkuttet som skal henges på veggen på verftet. Han er prosjektleder, nybygg hos Norled.

Det er ikke hverdagskost at han står bak sveiseapparatet, men han har mekanisk utdanning fra 90-tallet som kvalifiserte ham.

– He-he. Ja, det gikk fint det. Det er en stund siden, for å si det mildt. Men det var gøy å komme i gang. For oss i Norled er det første gangen vi bruker Tersan. Så langt er jeg imponert. Jeg har stor tro på at dette oppdraget løses som avtalt, sier Solvang til Kystens Næringsliv.

Eivind Solvang fra Norled fikk æren av starte den første stålkuttseremonien for Norled-ferjene. Et mekanisk bakgrunn fra 90-tallet kom godt med for prosjektlederen for nybygg hos rederiet.Foto: Tersan.

Han legger til:

– Det er også spennende å se på samarbeidet mellom en tyrkisk verftsgruppe som har kjøpt opp Havyard. Jeg tror dette blir veldig bra. Ved å bygge stål i Tyrkia og ferdigstille ferjene i Norge, får vi utnyttet styrkene til begge parter, sier Solvang.

Han klegger til at tyrkisk stålarbeid er av høy klasse, og norske verft sammen med norske underleverandører er verdensledende på teknologien som skal inn i fartøyene

Kjapp logistikk

Alt stålarbeidet, samt legging av de største rørrekkene og sandblåsing gjøres klart i Tyrkia.

Nå går det slag i slag med de i alt fire ferjene, forteller Solvang.

– I starten av januar begynner stålarbeidet på ferje nummer to. Så blir det intervaller med to og en halv måneds mellomrom mellom hver gang man starter stålarbeidet på ny ferje, sier Solvang.

Etter planen skal første Norled ferje taues inn til verftet i Leirvik i første del av 2026.

Der skal alle de fire ferjene utrustes.

Tersan Havyards verft i Leirvik.Foto: Havyard

– Prosjektet går som planlagt. Vi har fått en flott start sammen med våre samarbeidspartnere. Vi gleder oss til vi skal utruste skipet på Tersan Havyards verft om litt over et år, sier salgssjef Silje Smådal.

Blir rekordstore

Ferjene blir 84,5 meter lange, 15 meter brede og får plass til 60 biler og 250 passasjerer, mannskap inkludert.

De fire nybyggene blir også trolig de aller største batteriferjene her til lands, med 8000 kilowattimer kapasitet.

Det er norske LMG Marine som har designet fartøyene. Brunvoll står bak framdriften.
Saken fortsetter under grafen:

I desember i fjor sa salgssjef Smådal dette til Kystens Næringsliv:

– Det er nesten litt absurd, men veldig stas at Havyard Leirvik har sikret seg to nybyggkontrakter på under to måneder. Vi har virkelig gjort et formidabelt comeback etter vi ble kjøpt opp av tyrkiske eiere.

De nye elektriske ferjene kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i juni 2027.

(Vilkår)
Publisert 14. November 2024, kl. 04.19Oppdatert 14. November 2024, kl. 10.49
Tersan HavyardSelvkjørende ferjerFergerTyrkiaNorled