Charlotte lærer industribedriften å snakke ungdommens språk

Slik rekrutterer bedriften unge der de unge er.

Charlotte Lund er sosiale medier ansvarlig hos Kystteknikk. Bedriften satser nytt for å tiltrekke seg yngre mennesker.
Charlotte Lund er sosiale medier ansvarlig hos Kystteknikk. Bedriften satser nytt for å tiltrekke seg yngre mennesker.Foto: Privat
Den mekaniske bedriften Kystteknikk fra Frøya sysselsetter arbeidstakere fra hele verden.

Nå har de begynt et helhjertet arbeid på sosiale medier som blant annet Instagram for å tiltrekke seg lokale lærlinger.

Kampen om de unge hodene er som de fleste vet: tøff.

Kystteknikk satser bevisst på å holde på en ung stab, og har i et trangt arbeidsmarked også klart å holde en kvinneandel på 17,5 prosent.

Charlotte Lund i arbeid.Foto: Privat

Må ta sosiale medier-grep

Stadig høyere krav om totalkompetanse, og mange om beinet rundt Frøya og Hitra, gir stor rift om de lokale elevene. Samtidig er det tilsvarende få som velger teknologi- og industrifag på videregående trinn.

– TIP har svært få elever, og det er stor rift om de som velger det utdanningsløpet. Det gjelder spesielt de som snakker norsk og som kommer herfra.

– I år har vi fått en jentelærling, Miriam. De er vanskelige å finne, sier daglig leder Camilla Prytz til Kystens Næringsliv.

Satser alt på Instagram

Derfor har de ansatt Charlotte Lund (26) for å hanke inn nye, lokale lærlinger og fast ansatte fra lokalområdet.

– Vi kombinerer det å være informativ og vise fram at vi har det artig på jobb. Det får vi ikke til i en traust stillingsannonse … som de unge mest sannsynlig ikke leser uansett. Men jobb består av å prøve å rekruttere unge folk via Instagram, sier Charlotte til Kystens Næringsliv.

Folkeopplysning fra havgapet

Men hun legger til at det ikke bare kan være «artige videoer».

– Jeg skal også drive med litt folkeopplysning og merkevarebygging. Ikke alle vet hva vi holder på med, sier Charlotte til Kystens Næringsliv.

– Kan dere rekruttere folk rett fra Instagram?
– Klart det. Instagram er en fin rekrutteringskanal. Vi har lenke i bioen, som leder nysgjerrige rett inn på nettsiden hvor. Derfra skal det være enkelt å ta kontakt, sier Charlotte.
Kystteknikks produkter inkluderer blant annet Valøy-luken og tjeneste med mekanisk «ambulanse» til sine kunder. De arbeider også med solceller til havs og kjører testprosjekter, som for eksempel vindturbiner på Frøya, sier daglig leder Camilla Prytz.
Les mer om «ambulansen» uten blålys her:

Ansatte fra hele verden

For nå er det de unge fra midt-norge den hurtigvoksende bedriften er på jakt etter.

– Det er jo unikt for kommunen at mange kommer tusenvis av kilometer unna for å jobbe for våre maritime bedrifter. Vi har ansatte fra Norge, Polen, Litauen, Ukrainia og hele veien fra Thailand blant oss. Vi er blant avhengig av dyktige fagfolk innen sveising og plate- og metallarbeid, og de er ikke lett å få tak i her hjemme, sier Kystteknikk-sjef Prytz.

Hun legger til:

Bedriften satser nytt for å tiltrekke seg yngre mennesker.Foto: Privat.

– Det er ikke bare naturen de blir fascinert av. Vi har et veldig attraktive og sterke fagmiljø med muligheter til å jobbe med den nyeste teknologien her hos oss, blant annet, sier hun.

God respons

Charlotte Lund er selv en av de unge som vendte tilbake til Frøya. Hun jobbet opprinnelig som helsefagarbeider. Men ble fristet av å komme tilbake.

– Jeg stortrives på Frøya. Da det åpnet seg opp en mulighet som fagarbeider på verftet, kombinert med ansvaret for sosiale medier, ble jeg fristet. Nå jobber jeg på «gulvet» og bidrar med mekanisk verksted. Det kule med det er at jeg samtidig kan lage videoer fra mekanisk produksjon, sier hun.

Charlotte jobber på verkstedet samtidig som hun er ansvarlig for sosiale medier.

Arbeidet med å fronte Kystteknikk i sosiale kanaler er en 20 prosents stilling.

Charlotte Lund i sving på verkstedsgulvet.Foto: Privat

– Bedriften har hele tiden rekruttering i bakhodet. Charlotte sikrer at de også treffer ungdom og snakker ungdommens språk, sier Prytz. Det språket trenger vi litt hjelp til. Men nå er vi godt i gang. Vi har stor tro på at Instagram kan bidra til at vi blir kontaktet av unge mennesker som har lyst å utdanne seg hos oss – eller jobbe hos oss fast, sier Prytz.

(Vilkår)
Publisert 11. September 2024, kl. 03.21Oppdatert 11. September 2024, kl. 07.25
KystteknikkRekrutteringsosiale medier