Corvus’ brenselcelle ble den andre i verden som har fått typegodkjenning
Brenselcellen Pelican har fått en godkjenning som kan få fart på hydrogensatsingen hos rederiene.
Corvus har mottatt typegodkjenning fra DNV. Det betyr i praksis at brenselcellen til bergensselskapet tilfredsstiller de strengeste sikkerhetskrav, og er klar for serieproduksjon.
– Redere og verft som ønsker å bygge komplette skip – også med nullutslippsløsninger som brenselsceller vil derfor nå ha kunne ta i bruk vår Corvus Pelican brenselscelle, sier konsernsjef Fredrik Witte til Kystens Næringsliv.
Han legger til at dette er stort for Corvus.
– Det er også en milepæl at vi er kun den andre brenselcellen i verden som har fått typegodkjenning, og den første med såkalt «inherently gas safe» teknologi, som gjør den til den sikreste brenselcellen i verden, sier Witte.
Godkjenningen er viktig for at redere og verft skal se at «byggeklossene» er klare. Det er mye snakk om hva som blir framtidens drivstoff (ammoniakk, hydrogen, e-metanol), men de fleste prosjekter er fortsatt på «powerpoint-stadiet».
Åpner opp for hydrogendrift
Fortøy med hydrogen er per i dag få. Mest kjent i Norge er ferjen Hydra.
Men flere fartøy er nå under bygging (for eksempel Torghattens Vestfjorden ferjer) og Skulebas som er klar for installasjon med Corvus’ Pelican FC system og flere er i planleggingsfasen som vil bli bygget.
(Copyright)