Da treårsperioden gikk ut, kom den norske leverandøren inn i varmen

Det var en mulighet som åpnet seg for oss, sier Einar Pieroth.

Luke fra Libra-plast.
Luke fra Libra-plast.Foto: Cecilie Hatløy/Libra-Plast

– Libra-Plast hadde levert litt til Damen tidligere, til ulike prosjekter på støttefartøy, yacht, navy og offshore, forteller administrerende direktør til Kystens Næringsliv.

Da kontraktsperioden for det nederlandske Damen-konsernets faste leverandør gikk ut, var det norske Libra-Plast som kom inn i varmen for en ny treårsperiode.

Potensielt innbringende

– Veldig hyggelig, sier han om det som kan bli en svært lukrativ avtale for Hareid-selskapet.

Kategorisjef i Libra-Plast Rikkert Wallace mener Damen har gjort et godt valg.

– Libras dører og luker bidrar til å sikre Damen å opprettholde høykvalitetsstempelet til produktene sine som Damen er kjent for.

Det omfatter det selskapet selv omtaler som «IMO-kompatible, hengslede utvendige og innvendige skottdører og luker laget av stål, aluminium eller komposittmaterialer».

Støttefartøy og arbeidsbåter

Damen-konsernet har totalt 35 verft og 20 selskaper i hele 20 land, og leverer rundt 100 fartøy i året.

– Denne avtalen omfatter alle workboats, altså taubåter og ulike typer arbeids- og støttefartøy, sier Pieroth.
Luker og dører fra selskapet finnes på en lang rekke fartøystyper.Foto: Libra-Plast

Libra-Plast er ifølge administrerende direktør Europas største på utvendige dører og luker.

– Vi har en god del tilsvarende rammeavtaler som den vi nå inngikk med Damen. Blant annet leverer vi til alle skipsverft i Vard-konsernet, over hele verden. 80 prosent av det vi gjør er eksport.

Årlig går det rundt 5000 metalldører og -luker ut fra fabrikken, i tillegg til 2500 tilsvarende av kompositt.

Svensk majoritet

I 2021 kjøpte det svenske, børsnoterte selskapet Lagercrantz 75 prosent av aksjene i Libra-plast.

– Hele filosofien vår siden tidlig på 2000-tallet har vært å tilby hele pakken av utvendige dører og luker til alle typer kommersielle fartøy.

Det har gitt uttelling.

Luker og dører fra selskapet finnes på en lang rekke fartøystyper.Foto: Libra-Plast

– Vi har gått fra 30 til 40 millioner kroner i omsetning til 300 millioner kroner i år.

Bedriften har også lokalitet i Saldus i Latvia, og sysselsetter totalt 100 ansatte med produksjon og salg.

Et lite dupp i en oppadgående resultatkurve forklarer Pieroth med aksjesalget til Sverige.

– Rett og slett ulik beregningsperiode.

Ikke så mye cruise eller krig

– Leverer dere til alle fartøyssegmenter? spør vi Pieroth.

– Vi leverer ikke så mye til cruisenæringen, eller til krigsskip. Krigsskip og fregatter krever en annen type spesifikasjon enn det vi satser på.

Det betyr ikke at opprustingen som skjer ellers i verden ikke setter et visst preg på bunnlinjen på Hareid.

– Det er ikke til å legge skjul på at grunnen til at vi vokser så sterkt nå er ulike marine-prosjekter innen light grey-segmentet, altså støttefartøy, patrulje- og kystvakt. Der er vi tungt inne.
Einar Pieroth (CEO Libra), Rikkert Wallace (Damen Workboats) og Armand Nystad (Sales Director Libra).Foto: Libra-Plast

Pieroth forteller at oppdragsgiverne kommer fra land over hele kloden, og at bakteppet både er angrepskrigen mot Ukraina og krigføringen i og rundt Palestina.

– Canada, Finland, Singapore, Frankrike. Og så er det spennende å se hva som skjer med det norske forsvaret.

Han sikter til byggingen av 28 standardiserte fartøy, et oppdrag som etter alle solemerker skal landes ved norske verft.

– Det blir jo en blanding av grey og black, altså regulære krigsskip.
(Vilkår)
Publisert 23. December 2024, kl. 10.00Oppdatert 23. December 2024, kl. 10.00
Libra-PlastDamen