Det opplyser kommunikasjonsdirektør for Vard Group AS, Hege A. Akselvoll i en e-post til Fiskeribladet.

Onsdag 1. mars sto tråleren «Senja» godt plantet i fjæresteinene etter at den mistet all motorkraft og braste inn i et kaianlegg i Rystraumen sør av Tromsøya.

Verftet gjorde undersøkelser

Vard Group AS i Ålesund leverte båten ny i 2020. Da «Senja» ble slept til Tromsø, gikk personell fra Vard om bord for undersøkelser.

Skipet skal ha fått tilbake strømmen etter en automatisk restart.

– Ettersom hendelsen skjedde nær land, tillot ikke tiden mellom hendelsen og grunnstøtingen at mannskapet kunne iverksette ytterligere manuelle tiltak for endring av framdriftsmodus, opplyser Akselvoll videre.

Etter å ha erstattet den defekte enheten i akselgeneratoren ble systemet ble «grundig testet, analysert og godkjent» av klasse- og sjøfartsmyndigheter.

Lettet rederi

Allerede mandagen etter var tråleren fra Nergård-konsernet på vei ut på fiske igjen. Nå er tråleren i fiske etter hyse på eggakanten vest av Ringvassøy – dit den var på vei da den fikk «blackout» og mistet all framdrift.

Tidligere i mars krasjet «Senja» inn i kaianlegget tilhørende Chrisma Eiendom, og måtte slepes løs av ankerhandlingsfartøyet «Havila Venus» og RS «Kaptein Buhre» Foto: Mia Kanstad Kulseng

– Det var en lettelse å finne feilen.«Senja» er i fiske igjen, bekrefter Kenneth Holmøy.

Holmøy er daglig leder i rederiavdelingen i konsernet, Nergård Havfiske, og er tydelig lettet over at årsaken til at «Senja» mistet framdriften er både funnet og rettet. Men hva som er feil, kan han ikke svare på:

– Det er så teknisk avansert at jeg kan ikke uttale meg om, sier Holmøy.

– Men det var lett å fikse?

– Ja, når de først fant det, så gikk det greit å fikse, sier Holmøy.
– Det var en stor lettelse å finne feilen, å kunne peke på akkurat hva det var.

Deler kostnadene

Siden mandag 6. mars har «Senja» vært i normal drift igjen. Med kun kosmetiske skader på skroget, var Nergård «så heldige som det går an å være når det først skjedde».

I forbindelse med bytte av verksted fra Ålesund til Tromsø, har Holmøy tidligere uttalt at for hvert døgn ekstra deres fartøy blir liggende, så taper de rundt en halv million kroner i fangstinntekter. I denne omgang var «Senja» kun ute av drift i fire dager.

Holmøy har ikke ennå regnet på alle kostnadene i forbindelse med grunnstøtingen, men sier også leverandørene må bære kostnader etter hendelsen.

Det tok mindre enn fire minutter fra «Senja» mistet framdrift, til båten sto med baugen på land. Foto: Mia Kanstad Kulseng (arkiv)

– Vi har forsikring, men det er en egenandel som ikke er ubetydelig. Leverandørene må også bære noen kostnader i forbindelse med dette.

Vard oppgir at de ikke kan kommentere Fiskeribladets spørsmål om forsikring og økonomi.

Sjekker sitt andre fartøy

Nergård-konsernet har varslet at samme undersøkelser som er gjort på «Senja», også skal bli utført på «Breitind», den andre av deres fire frysetrålere, som også er levert av Vard.

– Vi skal være 100 prosent sikre på hva som har skjedd, for å sikre oss at det ikke skal skje igjen, sa Holmøy til Fiskeribladet, da undersøkelsene ble innledet.

Han forteller at «Breitind» vil bli undersøkt onsdag. Dette bekrefter Hege A. Akselvoll.

– Siden søsterskipet «Breitind» var tilgjengelig ved kai i dag, blir denne justeringen også gjort på dette fartøyet. Dette gjøres fordi en ønsker samme løsning på begge skipene. Dette vil lette servicen i fremtiden - at begge fartøyene har samme versjon av software om bord.

Fiskeribladet har stilt spørsmål om hvorvidt den aktuelle komponenten kan svikte også på andre liknende fartøy, om det er aktuelt for verftet å foreta videre undersøkelser, eventuelt komme med anbefalinger til rederier med fartøy som er bygget hos dem.

– Vi har ikke hatt lignende hendelser på andre fartøy tidligere. Etter å ha erstattet den defekte enheten i akselgeneratoren og fått oversikt over hendelsen, ble det besluttet å justere sekvensen for den automatiske restarten for å gjøre den mer motstandsdyktig mot denne typen feil i akselgeneratoren, er svaret fra Hege A. Akselvoll og Vard Group.