Den bergenske teknologileverandøren har landet storkontrakt med grimstadrederi

I alt ti fartøy er omfattet av ordren Scandinavian Reach Technologies har sikret seg fra Grimstad-rederiet J.J. Ugland. Tette skott skal ikke hindre full informasjonsflyt om bord og på tvers av flåten.

«Sarita» er et av J.J. Ugland-rederiets ti fartøy der Scanreach sin trådløse sensorikkteknologi blir montert.
«Sarita» er et av J.J. Ugland-rederiets ti fartøy der Scanreach sin trådløse sensorikkteknologi blir montert.Foto: Scanreach

– For oss er dette en stor kontrakt og noe av en fjær i hatten, sier nyslått direktør for forretningsutvikling i teknologiselskapet, Tor Erik Rong til Kystens næringsliv.

Tor Erik Rong er direktør for forretningsutvikling i Scanreach.Foto: Scanreach

Rong forteller at ordren også er en døråpner i bulksegmentet, der offshorerettede Scanreach så langt ikke har hatt oppdrag.

J.J. Ugland-ordren startet som et prøveprosjekt på to fartøy.

– Deretter bestilte de en komplett flåtepakke.

Installeres fortløpende

Installasjonen av selskapets trådløse ConnectFuel-løsning er allerede i gang, og skal ferdigstilles i løpet av sommeren.

– Vi gjør en fullinstallasjon med trådløs sensorikk og grensesnitt som henter ut drivstoffdata i sanntid, forteller han.

Sensorikkdataene vil i J.J. Ugland-rederiets tilfellet gå videre inn i programvaren til Navtor, som igjen overvåker ytelsen i fartøyet. Datatransporten sikres av selskapets mesh-teknologi, Onboard Wireless Connectivity, OWC.

Til forskjell fra tilsvarende teknologi vil dette systemet fungere på tvers og gjennom komplekse stålkonstruksjoner. Mesh-enhetene monteres på skottene ombord, og sendes til en sentral server og videre til en skytjeneste der dataene kan hentes ut av tredjepartsapplikasjoner.

Scanreach sin trådløse sensorikkteknologi.Foto: Scanreach
Tette skott skal ikke være hindring ved bruk av mesh-teknologi.Foto: Scanreach

Datadrevet innsikt

– Vi er begeistret for å samarbeide med ScanReach og integrere deres banebrytende ConnectFuel-løsning i flåten vår. ConnectFuel vil gi oss forbedret tilkobling og datadrevet innsikt, sier Jarl-Erik Hageland, teknisk sjef i J.J. Ugland i en pressemelding.

Scanreach startet opp some leverandør av sikkerhetstjenester, gjennom å muliggjøre trådløs overvåking av mannskap om bord. Både bevegelse og nødsituasjoner kunne på denne måten kartlegges. Den gang var selskapet bevisst på at enhetene og løsningen skulle være «såpass rimelig at alle skal ha råd til det», som grunnlegger Arild Sæle uttalte det i 2018.

Dette var første variant av Scanreach sin mannskaps-tag. I dag er senderne mindre, og bruksområdet for den trådløse teknologien langt større.Foto: Privat
Eksempel på skjermbilde som kapteinen kan se.Foto: Privat

Dagens administrerende direktør Sven Brooks, som tiltrådte i slutten av mai i år, sier til Kystens næringsliv at dette er en idé de holder fast ved, selv om både teknologi og funksjonalitet har utviklet seg frem mot 2023.

– Vi er opptatt av at produktet skal være rimelig.

Skal betale seg raskt

Verdien av kontrakten med J.J. Ugland ber han om forståelse for at han ikke kan gå ut med i den ekspansive fasen selskapet er i, men han understreker at dette er noe kundene får igjen for.

– Investeringen vil kunne betale seg fullt ut allerede etter de første månedene.

Sven Brooks er administrerende direktør i Scanreach.Foto: Scanreach

For et rederi betyr dataovervåkingen mulighet for forbruksmåling og akkumulerte datasett for rapportering og forbedring av drivstofforbruket.

Brooks forteller at denne typen installasjon gjerne bare er starten av et kundeforhold.

– Vi håper jo så klart å øke omfanget av sensorikk og datamuligheter. Både maskinovervåking og kargooversikt er områder denne typen kontrakter typisk utvides med etter hvert.

Utvider globalt

Utvide gjør også Scanreach.

– Vi er et internasjonalt selskap som nå tester ut globalt, med team og partnere i USA, fjern- og Midtøsten. Det er viktig, nå man er en norsk scale-up, å løfte forretningsområdet ut over landegrensene. Samtidig gjør det oss i stand til å drive service og support over hele verden.

Selv er han glad for ordren fra J.J. Ugland-rederiet.

– Ved å tilby tilkobling i sanntid og fange data for avansert analyse, vil vi styrke J.J. Uglands flåte med verktøyene de trenger for å ta informerte beslutninger, forbedre effektiviteten og øke sikkerheten til deres operasjoner, uttaler han i en pressemelding.

Forskning og rapporter

– Vi har brukt mye tid på forskning og rapporter. Det vi vet er at visualiseringen av data også har en psykologiske effekt, en bevisstgjøring av måten en håndterer og optimaliserer driften, sier Rong.

– Hva er potensialet for besparing med drivstoffmodulen?

– Man snakker om rundt fem prosent, bare på den effekten.

(Vilkår)
Publisert 12. July 2023, kl. 12.24Oppdatert 12. July 2023, kl. 12.26
ScanreachSensorikkdrivstoffbesparing