Den var Norges mest forurensede havn. Ingen visste at den også var landets farligste.
Hammerfest havn ble ny for 600 millioner – og en ubehagelig overraskelse rikere.
– Hurtigruten og tyngdekraften, det er noe med de to størrelsene. De må være på plass.
Han er godt fornøyd, Per-Åge Hansen.
Havnedirektøren i Hammerfest havn har hatt noe av en logistikkutfordring de siste to årene med planlegging, flytting av Hurtigruten, og tett samarbeid med Kystverket og Miljødirektoratet.
Nå kan han puste med magen.
– Bare litt finish igjen nå.
NCC har gjort jobben
Hammerfest har tatt patent på omkvedet «verdens nordligste by» (uten at Qaanaaq på Grønland så langt er blitt truet med søksmål) og har tradisjonelt vært en viktig havn for både turisme, gods og offshore.
NCC sitt arbeid alene er priset til tett innpå 350 millioner kroner.
Havnedirektøren om den ett tonn tunge torpedoen.
Både gamle storheter som Findus – senere Kjell Inge Røkkes omdiskuterte Norway Seafoods-satsing – mekanisk industri, krig og tilbaketrekningen fra Finnmark i 1944 har satt sine spor i havnen.
Arbeidet har omfattet riving av gammel kai, bygging av ny kai, miljømudring og tildekking av forurensende bunnsedimenter i Hammerfest havn, samt utdyping av fiskerihavnen i Fuglenes vis-à-vis og farledene rundt Forsøl.
– Hele teamet fra NCC, Sjøentreprenøren, brukerne av havnen og øvrige involverte har vært svært løsningsorienterte i gjennomføringen av prosjektet.
Kunne gått veldig galt
Totalkostnaden på 600 millioner kroner har gitt god uttelling. En av landets mest forurensede havner er friskmeldt, og byen er tilført viktige areal og en langt mer moderne havn.
Og – enn så lenge – tre kilometer ekstra, midlertidig reisevei for passasjerene om bord på trekkplasteret Hurtigruten.
Men det hele kunne gått veldig galt underveis.
– Det er vanskelig å sette merkelapp. Mye av industrien er lagt ned eller har skiftet eier. Ting skjer over tid. Vi landet på at det ble kommunen som betalte for gildet med statlige bidrag, selv om man egentlig kjøper det ansvaret når man overtar en eiendom.
Satte spunt
Arbeidet har allerede gitt Hammerfest et noe annet bybilde enn tidligere. Selv om Hurtigruten-kaien om litt skal tilbake til sentrum, er godstrafikk og industri en langt mindre iøynefallende del av byen.
– Vi innså at vi kom til å få store mengder med masser fra mudringen, og hadde valget mellom et stranddeponi eller å sette spunt og fylle ut sentrumshavnen.
Valget kommunen og havnevesenet landet på har for lengst gitt nye og store arealer, og en kraftig molo som har temmet en tradisjonelt urolig havn.
– Vi har heller tenkt byutvikling og mer kaikapasitet, og industrien ut av sentrum. «Mitt skip er lastet med passasjerer», om du vil.
Hansen ler.
Knutepunkt i nord
Kommunen og Hammerfest havn etablerte allerede i 2020 den nye Hammerfestterminalen i Leirvika. Den ligger strategisk til, ikke minst som nabo til Polarbase, forsyningsbasen for olje- og gassvirksomheten i Barentshavet.
Tilsvarende er også området rundt fiskerihavnen Fuglenes tradisjonelt et område med slipp og annen tyngre industri.
For tiden pågår det derfor en omfattende «møblering» av den indre havnen, forteller Hansen, og sikter til uttalelsen som «litt finish».
– Vi ligger godt an på landstrøm, ikke minst når Hurtigruten kommer tilbake med sitt opplegg.
Nå håper Hammerfest havn å få gjennom ny reguleringsplan for et prosjekt som har fått navnet Havnekvartalet.
– Kontorer, forretninger og service. Fremover handler mye om sentrum og byutvikling.
(Copyright)