Denne redningsbåten er 40 cm for lang
Kikk godt på denne båten. Hadde den vært 40 cm kortere kunne den ha vært i bruk. Nå må Flora Røde Kors enten kappe den av eller selge den.
– Problemet er at Sjøfartsdirektoratet ikke blir enige med seg selv om hvilke krav som gjelder, sier Espen Rysjedal. Han er fartøyssjef i Flora Røde Kors og tidligere båtsjef for «Bjargar», som redningsbåten er kalt.
Direktoratet reagerte ikke
Båten ble kjøpt for rundt en million kroner for snart seks år siden. Også da ble Sjøfartsdirektoratet tatt med på råd, uten å reagere.
Men nå kan den ikke lenger kalles redningsbåt, mener direktoratet. Den er nemlig 40 centimeter over åtte meter, som er grensen for når det kreves sertifisering og krav til sikkerhetsutstyr om bord.
Problemet er at det ikke er plass til det utstyret som kreves på båter over åtte meter.
– Vi har søkt om dispensasjon fra reglene, men det har de sagt kontant nei til. Da må vi enten kutte av baugen eller selge båten og kjøpe en som som er 7,99 meter, sier den frivillige redningsmannen.
Er ikke plass til utstyret
Dersom båten lenger enn åtte meter kreves sertifisering, sikkerhetskurs for mannskapet og altså så mye sikkerhetsutstyr at det rett og slett ikke er plass om bord på «Bjargar», er oppfatningen til Flora Røde Kors.
Hadde båten vært 40 centimeter kortere er kravene til sikkerhetsutstyr langt enklere:
Da holder det med redningsvester, redningsbøye, nødbluss og VHF med en knapp der man kan sende ut en forhåndsprogrammert nødmelding til kystradio og fartøyer i området.
Ikke oppdrag i dårlig vær
– Jo, men vi har ikke kjøpt denne båten for å dra ut på akutte redningsoppdrag i dårlig vær. Det er heller ikke båten designet for. Florø har mange båter som kan ta den akutte delen i skitvær. Vi ser for oss å bruke den i enklere oppdrag, som i lengre søk og liknende.
Rysjedal sier at Sogn og Fjordane Røde Kors har en ROV (fjernstyrt undervannsfarkost) med sonar. Den er brukt om bord i «Bjargar» til søk etter antatt omkommet person.
Skal være fullt mulig
Sjøfartsdirektoratet medgir at lengden på båten kan ha betydning for tekniske krav og krav til utstyr med videre.
– Men for fartøy som ikke driver med kranoperasjoner, slep eller fører over 1000 kg last vil det ikke være krav til fartøysinstruks, skriver fungerende kommunikasjonsdirektør Eivind Kallevik til Kystens Næringsliv.