Designer ny kjemikalietanker med «seil»

Kongsberg Maritime skal designe og utstyre sin ellevte hybride, vindassistert kjemikalietanker for danske Tärntank.

Kongsberg-design NVC 615 med sine lett synlige seilmaster.
Kongsberg-design NVC 615 med sine lett synlige seilmaster.Illustrasjon: Kongsberg Maritime

Denne bestillingen bringer det totale antallet fartøy bestilt av Tärntank til 11, hvorav de siste fem har vindassistanse-teknologi.

De nye fartøyene på 15 000 dwt er utstyrt med avanserte Kongsberg Maritime-teknologier for energibesparelse og utslippsreduksjon. Disse hybride tankskipene kan operere på diesel, biodrivstoff eller metanol og har Tärntanks egen batteridrevne Hybrid Solution.

Vindassistanse-funksjonen, som skal installeres på de siste fem fartøyene, er forventet å redusere utslippene med opptil 19 prosent. Kort forklart er det en form for moderne seil.

Rune Ekornesvåg, Kongsberg Maritimes salgsdirektør for skipsdesign, er selvsagt fornøyd med kontrakten:

– Denne kontrakten for vårt drivstoffeffektive og lavutslipps tankskipsdesign bekrefter engasjementet til framtidsrettede skipsredere for å integrere bærekraftige teknologier i sine flåter, sier han i en pressemelding.

Denne siste bestillingen bringer det totale antallet skip i denne designserien til tretten, inkludert to liknende fartøy for den svenske operatøren Sirius Redri AB.

Den siste leveringen av tankskip for Tärntank er under bygging ved China Merchants Jingling Shipyard i Yangzhou, med første levering forventet i 2025.

Designkonseptet vant Nor-Shipping Next Generation Ship Award i 2023.

(Vilkår)
Publisert 31. July 2024, kl. 03.31Oppdatert 31. July 2024, kl. 03.31
Kongsberg Maritime