Designer ny kjemikalietanker med «seil»
Kongsberg Maritime skal designe og utstyre sin ellevte hybride, vindassistert kjemikalietanker for danske Tärntank.
Denne bestillingen bringer det totale antallet fartøy bestilt av Tärntank til 11, hvorav de siste fem har vindassistanse-teknologi.
De nye fartøyene på 15 000 dwt er utstyrt med avanserte Kongsberg Maritime-teknologier for energibesparelse og utslippsreduksjon. Disse hybride tankskipene kan operere på diesel, biodrivstoff eller metanol og har Tärntanks egen batteridrevne Hybrid Solution.
Vindassistanse-funksjonen, som skal installeres på de siste fem fartøyene, er forventet å redusere utslippene med opptil 19 prosent. Kort forklart er det en form for moderne seil.
Rune Ekornesvåg, Kongsberg Maritimes salgsdirektør for skipsdesign, er selvsagt fornøyd med kontrakten:
– Denne kontrakten for vårt drivstoffeffektive og lavutslipps tankskipsdesign bekrefter engasjementet til framtidsrettede skipsredere for å integrere bærekraftige teknologier i sine flåter, sier han i en pressemelding.
Denne siste bestillingen bringer det totale antallet skip i denne designserien til tretten, inkludert to liknende fartøy for den svenske operatøren Sirius Redri AB.
Den siste leveringen av tankskip for Tärntank er under bygging ved China Merchants Jingling Shipyard i Yangzhou, med første levering forventet i 2025.
Designkonseptet vant Nor-Shipping Next Generation Ship Award i 2023.
(Vilkår)