Det ble jobb på ukrainske Viktor:– Trodde det aldri skulle skje!

Husker du dekksoffiseren ingen ville ansette? Nå har han fått praksisplass – som matros. – Skulle bare mangle, sier rederiet.

Viktor har fått seg jobb på ferje. Her fra sitt første sikkerhetsskurs i Norge.
Viktor har fått seg jobb på ferje. Her fra sitt første sikkerhetsskurs i Norge.Foto: Privat.

– Det handler om å ta samfunnsansvar. Torghatten og hele ferjenæringen trenger flere dyktige folk. Inkludert Viktor som nå er på plass. Vi har 30 ukrainske sjømenn på blokken vi ønsker å bli bedre kjent med. Jo flere vi kan hjelpe ut i arbeidslivet i Norge, jo bedre, sier HR-rådgiver Linh Nilsen til Kystens Næringsliv.

Livet snudde fra minus til pluss

– Jeg er lei av fjellheimen og vil til sjøs, sa sjøoffiseren Viktor Bushan til Kystens Næringsliv i fjor høst. Han bor grisgrendt til i Opdal.

Men ikke et eneste rederi var interessert i å ansette ham.

Det er gledelig å se at Viktor har fått en fot inne på dørken igjen. Jeg vil berømme Torghatten for en fin prosess.

Vegard Kaarbø, NAV

Nå har livet tatt en ny vending for ukraineren.

– Det er helt utrolig. Jeg er veldig takknemlig for at noen ville gi meg sjansen. Det var rett før jeg forlot landet for å få meg jobb til sjøs. Nå er jeg lovet fast stilling hos Torghatten etter endt praksisperiode - når norsken min er god nok,, sier Viktor Bushan til Kystens Næringsliv.
For nye lesere: Få med deg den første saken i føljetongen «Dekksoffiseren fra Ukraina som ikke får jobb».

Saken om Viktor er blant de mest leste sakene noensinne hos Kystens Næringsliv, og har også «tatt av» i sosiale medier.

Les saken mer om bakgrunnen her:

Det var altså ferjeselskapet Torghatten Nord som til slutt tok ukraineren inn under sine vinger, og ga ham praksisplass-kontrakt som matroslærling.

Det er en løsning hvor NAV bidrar med hele lønnen til Viktor i praksisperioden.

NAV: – Vi er imponert

Torghatten har over lengre tid hatt et tett samarbeid med NAV med å rekruttere flyktninger til ulike maritime stillinger i selskapet.

Det er NAV-rådgiver Vegard Kaarbø i Oppedal og Rennebu som skal ha mye av æren for at Viktors drøm om å jobbe på et norsk skip er innen rekkevidde.

Vegard Kaarbø fra NAV.Foto: Privat

– Det er gledelig å se at Viktor nå har fått en fot inne på dørken igjen. Jeg vil berømme Torghatten for en fin prosess, og et ektefølt engasjement for å få ukrainske flyktninger i jobb hos dem.

Han forteller at flere ukrainere er i samme situasjon som Viktor.

– Det er like mye glede hos oss på NAV som hos flyktningene når de kommer seg ut i jobb i Norge, sier Kaarbø til Kystens Næringsliv.

Drømmen i oppfyllelse

Ukraineren er utdannet dekksoffiser, og har lang erfaring med å styre frakteskip på opptil 45.000 tonn. Han har også de sertifikatene som trengs etter en lang karriere som offiser på bulkskip opp til 200 meters lengde.

– Drømmen er å få jobb på en norsk ferje. De har gode turnusløsninger som gjør at jeg får tid med familien min, sa Viktor før jul.

Nå er første steg på veien mot drømmen om en fast jobb til sjøs signert.

– Det er utrolig bra. Jeg har fått en praksisplass med to uker på, to uker av på ulike ferjer. Hvor jeg ender opp til slutt vet jeg ikke enda. Jeg er veldig takknemlig for at jeg får sjansen til å komme meg til sjøs igjen, sier Viktor.

Det var i siste liten. Flere av hans sertifikater går ut denne våren. Å få dem fornyet etter «best-før-dato» koster mye.

Jobber intensivt med å lære seg norsk

Til tross for alle sertifikater til sjøs, er det ikke ensbetydende med at han sto langt fremme i køen da jobber skulle fordeles. Viktor snakker ikke godt nok norsk. Det er en forutsetning for å jobbe med kystnær persontrafikk.

Les også denne saken med reglene fra Sjøfartsdirektoratet:

– Jeg blir sakte, men sikkert bedre i norsk, men sliter med de ulike dialektene dere har, sier han.

– Målet er selvsagt å jobbe meg opp fra matrosstillingen til fast jobb som offiser hos Torghatten. Det skal jeg greie. Jeg har ventet så lenge nå at motivasjonen er på topp.

Samtidig som Viktor blir bedre i norsk, tar han også de sjøsertifikatene som må fornyes.

Det er det minste problemet, sa Sjøfartsdirektoratet før jul:

– Når det gjelder Viktor aksepterer Sjøfartsdirektoratet hans ferdighetssertifikat og kvalifikasjonsbevis fra Ukraina. Har han grunnleggende sikkerhetskurs og/eller krise- og passasjerhåndteringskurs kan han få utstedt et ferdighetssertifikat Matros, og han vil kunne komme seg i arbeid, sier Sjøfartsdirektoratets informasjonsrådgiver, Eivind Kallevik.

Vi gjør en dugnadsinnsats

Nilsen synes det er stort at Torghatten kan hjelpe dyktige, ukrainske sjøfolk med jobb. Hun anbefaler andre rederier å gjøre det samme.

Les også denne saken: Dugnadsånden er for dårlig:

Lihn Nilsen forteller om en omfattende prosess før en ukrainsk sjømann kan jobbe på en norsk ferje.

Han må kurses, innfases i protokollen for den aktuelle ferja, og ha praksis om bord.

I tillegg må han lære norsk, og ukrainske sertifikater må verifiseres av myndighetene.

Linh Nilsen, HR-ansvarlig Torghatten.Foto: Torghatten

– Noen av sjøfolkene snakker ikke norsk, og dårlig engelsk. Noen har lagt igjen sertifikater og godkjenninger i hjemlandet da krigen brøt ut. Så de involverte hos oss bruker mye tid på å få det formelle i orden. Men jeg vil særlig berømme mannskapet vårt på ferjene som har tatt imot ukrainske flyktninger med åpne armer, og ønsket dem velkommen til sine team, sier Nilsen.

Hun legger til:

– Noen av dem vi har ute i praksisplass vil kanskje velge konkurrenter når praksistiden er omme. Vi håper selvsagt de blir i Torghatten, men uansett har vi tatt et løft for næringen. Arbeidet vi gjør på land og ute på ferjene er absolutt verdt det, sier hun, sier Nilsen.

– En flott kollega

Ute på ferjen MS «Bømlo», er Per Christian Reite kaptein. Han er sjefen til Viktor. Han er glad for å få på plass en dyktig sjømann som har seilt verden rundt. På neste tur skal Viktor ut å jobbe på sambandet Halhjem-Sandvikvåg.

Per Christian Reite, kaptein Torghatten.

Reite var også med på intervjuene med Viktor, før han ble tilbudt praksisplass.

– Viktor er en ekte sjømann, men må nå «restarte» som matros og tilpasse seg ferjefarten. Den oppgaven har han grepet med begge hender. Han gjør en god jobb hos oss. Han har lang erfaring som sjømann, og jeg håper han nå blir værende hos oss, sier kapteinen.

Viktor på jobb som matros på Torghatten-ferjen Bømlo. Han drøm om å jobbe til sjøs for et norsk selskap er i ferd med å gå i oppfyllelse.Foto: Per Christian Reite, kaptein Torghatten

Han legger til at han håper at Viktor blir et kjent fjes hos Torghatten lenge. Kapteinen berømmer også mannskapet på ferjen hvor Viktor jobber.

De har gitt mye av seg selv for å få Viktor til å trives i Torghatten og på ferjene våre, forteller Per Christian.

- Torghatten ga ham sjansen da ingen andre gjorde det. Jeg håper Viktor blir en god kollega hos oss, i mange år, sier ferjekapteinen fra Sunnmøre.

(Copyright)
Publisert 24. April 2024, kl. 02.23Oppdatert 24. April 2024, kl. 02.23