Bygg nummer 318 er det første av to søsterskip for Olympic-rederiet, og er utstyrt med TWIN X-STERN-løsningen, som rederiet beskriver som sjøens svar på «firehjulsdrift».

Fosnavågrederiet Olympic har en flåte som driver subseaservice og mot fornybar energi.

Bærekraftig utstyrt

«Olympic Boreas» vil gi støtte til konstruksjonsprosjekter og utføre serviceoppdrag innen offshoreenergi. – Vi ser frem til å overta dette toppmoderne CSOV-fartøyet når det er ferdigstilt til sommeren. Skipet er utstyrt med den nyeste teknologien som kan muliggjøre bærekraftige operasjoner, sier visepresident for kommersiell og fornybar i Olympic, Frode Andreassen, i en pressemelding.

Sjøsettting av Olympic Boreas. Foto: Ulstein Group/Marius Beck Dahle

Skrogene blir bygget ved Crest-verftet i Polen, og har diesel-elektrisk fremdrift med variabelt turtall og røslig batteripakke.

Utrustningsarbeidet er godt i gang, og utvendig malingsarbeid ble fullført mens skipet var i dokkhallen. Prosjektleder Helge Torvik i Ulstein Verft sier de også har startet oppstartsfasen.

Fartøyene er basert på Ulstein SX222-designet fra Ulstein Design & Solutions AS, og har en lengde på 89,6 meter og en bredde på 19,2 meter. De har plass til 126 personer fordelt på 91 utvendige lugarer med dagslys. Skrogformen og det hybride fremdriftssystemet skal sikre høy operasjonell ytelse, gode sjøegenskaper og redusert fotavtrykk.