Det kan være farlig å hindre bruk av russiske kapteiner

Diskriminering og frykt for utflagging hindrer regjeringen i ta grep på norske skip. Det reagerer Frp på.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto.Foto: Anders Furuset
Det er Aftenposten som skriver dette, etter en serie artikler der avisen har avdekket omfattende bruk av russiske og kinesiske kapteiner etter angrepskrigen i Ukraina.

Rekker å velge mannskap

Der siteres dagens regjering på at man vil kunne velge både skip og mannskap om en krig skulle banke på ved grensen.

Frykt for at rederiene flagger ut framholdes som en annen årsak til at russerbruken har fortsatt.

Det er spesielt Fremskrittspartiet som har reagert på at det har tatt lang tid å gjøre noe med det mange mener er et stort sikkerhetshull på havet.

Bruken av kapteiner uten norsk statsborgerskap på NIS-skip er unntak fra hovedregelen om norsk kaptein.

På halvannet år har 112 russiske kapteiner fått del i dette unntaket.

Terje Hernes Pettersen.Foto: Privat

– I Norsk Sjømannsforbunds høringssvar 15. april i år til Justisdepartementets omfattende høring om arbeidsplikt i krig, stilte forbundet seg kritisk til disse dispensasjonene. Vi viste også til at det kun er norsk kaptein på om lag 200 av NIS-flåtens cirka 730 skip, til tross for at hovedregelen i forskrift er norsk kaptein, sier Terje Hernes Pettersen, advokat i Norsk Sjømannsforbund, i et leserinnlegg i Kystens Næringsliv.

Tar til Stortinget

Torsdag tar Christian Tybring-Gjedde, Fremskrittspartiets talsperson i forsvarssaker, saken til Stortinget. Partileder Sylvi Listhaug mener ifølge Aftenposten at «Norge opptrer naivt»:

– Det er over to år siden Russland gikk til fullskalainvasjon i Ukraina. På område etter område ser det ut til at vi ikke tar grep, sier hun til avisen.

Sylvi Listhaug.Foto: Fartein Rudjord

Partiet har totalt fått avvist fire forslag, som alle ville satt begrensninger for bruken av særlig kinesiske og russiske kapteiner.

Bruken av nasjonalitet som begrunnelse for å sette mannskap på land er omstridt.

Regjeringen har svart at forslagene er diskriminerende.

Pettersen i Sjømmannsforbundet mener at unntaket kan forbigås.

– Dispensasjonsparagrafen for kaptein på NIS skip i den såkalte kvalifikasjonsforskriften (§ 87) fastslår nemlig at «Sjøfartsdirektoratet kan ta beredskapshensyn i vurderingen om tillatelse skal gis», skriver han.
(Vilkår)
Publisert 19. June 2024, kl. 13.27Oppdatert 19. June 2024, kl. 13.27
sikkerhetNorges sjømannsforbundFremskrittspartietRussland