Det største oppdraget noensinne: Og verftet stopper ikke der.
Gursken-verftet skal bygge «spydspiss» og «milepæl» for milliardkunden. Det har gitt en opsjon på opsjonsfartøy-situasjon for verftssjef Leiv Sindre Muren.
– Dette blir veldig spennende å ta fatt på, sier Leiv Sindre Muren til Kystens Næringsliv.
Til å ha landet den største enkeltordren i selskapets historie, er administrerende direktør ved Myklebust verft tålelig rolig når tema er verftets 83. nybygg og milliardverdier.
I 2027 skal et flett nytt, 118 meter langt og 23 meter bredt servicefartøy stå klart i Gursken. «Rem Ocean» blir isklasset, loves å kutte utslipp med 90 prosent – og skal betjene subsea inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester for Equinor gjennom kontraktøren Deepocean.
Kake på verftet blir det først i dag, fredag.
Kortreist i Sunnmøre
Det er imidlertid «naboen» en halvtime unna som er kortreist, direkte kunde for sunnmørsverftet.
Rem Offshore skjøt nylig noe av en gullfugl i Deepoceans milliardavtale med Equinor. Ifølge Finansavisen dobler dette Remøy-selskapets ordrereserve til seks milliarder kroner. Rederiet har for tiden 22 fartøy i flåten.
Der Rem Offshore står for fartøy og delvis norske Deepocean for drift, er det altså Myklebust verft som har fått både bygg- og vedlikeholdsoppdrag.
Og det stopper ikke der. Noen mil lenger nord ligger Ålesund, og designerne i Skipsteknisk. Det er dette selskapet som har fått oppdraget med designen på fartøyet.
Største summen noensinne
– Helt klart positivt, sier Muren om det lokale oppdragstrykket som er i vente.
– De får spekulere. Vi er blitt enige med kunden om ikke å gå ut med pris.
Én ting kan han imidlertid si.
– Dette er den største kontraktsprisen i selskapets historie.
Det er det flere grunner til.
– Det er klart at det er et stort og avansert fartøy, men samtidig har prisene på nybygg økt uavhengig av tonnasje.
2004 lover godt, røper han. 2023 kan du lese mer om her. Saken fortsetter under.
Det er Åge Remøys Rem Offshore – deleid med Magnus Roth og Thorsteinn Már Baldvinsson – som tar del i det som så langt er den største offshore vedlikeholdskontrakten på norsk sokkel.
Med en varighet en varighet på åtte år pluss opsjon på ytterligere fire.
Det innebærer også en langsiktig, løpende vedlikeholdsavtale mellom Equinor og Myklebust verft.
Vil utvikle verftet
– Hva betyr ordren for verftet?
– Vi har jo en solid ordrebok fra før, og nå kan vi forlenge den ytterligere ett år, inn i 2027. I verftssamenheng er dette bra forutsigbart og en relativt bra horisont, sier Muren beskjedent.
Hvor omsetningen skal gå, ønsker han ikke å gå i detalj på.
– Vi ser på muligheten til å utvikle verftet inn i fremtiden, både med rekruttering og modernisering.
Så langt er det en fast arbeidsstokk som, sammen med innleie, skal håndtere det som må omtales som et lokalt løft.
– Det blir i kombinasjon med byggeprogrammet vi er i gang med, og så ser vi at vi må styrke enkelte områder.
Det er for øvrig ikke den første kontrakten verftet har med Remøy-selskapet i år.
Formelt er det som blir nye «Rem Ocean» nemlig et opsjonsfartøy.
Kontrakten på en såkalt RSCV – et Subsea konstruksjonsfartøy – på 116 meter ble inngått i mars, og «Rem Pioneer» ble kjølstrukket på Song Cam Shipbuilding Joint Stock Company i Vietnam i slutten av oktober.
Fartøyet skal stå ferdig i 2026, det siste tilskuddet i 2027.
– Det ble noe litt annet, sier Muren.
«Noe annet» omfatter både et noe tilpasset design fra Skipsteknisk, men også «opsjon på opsjonen»: ytterligere et mulig fartøy.
Det betyr at det er noe av et parallellkjør som er i vente de neste årene, uavhengig av om den nye opsjonen utløses.
Gamle kjente
Designen på det nye fartøyet er i likhet med kontraheringen i mars basert på Skipsteknisk sitt ST-245-design, selv om det ikke blir et identisk søsterskip.
– Dette gir uansett en forlengelse av den opprinnelige avtalen, sier Muren.
– Det er gledelig for oss å nok en gang kontrahere med Myklebust. Verftet er godt i gang med byggingen av første skip, og vi har tillit til at verftet vil levere høy standard og god kvalitet på et viktig prosjekt som dette, sier Lars Conradi Andersen i en uttalelse.
Hever nivået
«Rem Ocean» vil bli utstyrt med en autonom inspeksjonsdrone. Denne skal gi øket digitaliseringsgrad ved undervannsoperasjoner.
På dekk kommer en elektrisk 250-tonns kran, to elektriske fjernstyrte undervannsfarkoster i egne hangarer, et 1000 kvadratmeter stort dekksområde, samt et innendørs hangarområde på 350 kvadratmeter med moonpool for dypvannsoperasjoner.
Fremdriften skjer med dual-fuel metanolmotorer i kombinasjon med batteripakker.
Fartøyet vil bli NOR-registrert og skal ha overnattingsplass for 120 personer – med en bemanning på 24.
Oppdragsgiveren, Deepocean, tror fartøyet vil heve Equinors nivå på effektivitet, innovasjon og ikke minst bærekraft.
Administrerende direktør for Deepoceans europeiske virksomhet, Olaf A. Hansen, beskriver fartøyet til å «oppnå 90 prosent utslippsreduksjon når den går på biometanol og 30 prosent lavere forbruk enn nåværende IMR-fartøy når det bruker konvensjonelt drivstoff. I tillegg vil skipet være optimalisert for fjernstyrte operasjoner, noe som reduserer behovet for sjømenn og prosjektmannskap offshore på sikt».