Dof-sjef Mons Aase: – En fjær i hatten at John Fredriksen velger oss
Toppsjef Mons Aase i offshorerederiet Dof gleder seg over milliardoverskudd i et fantastisk supplymarked. - Vi ønsker å ta en sterk posisjon på flytende havvind, sier han.
Kjendismilliardærene John Fredriksen og Fredrik W. Mohn er blant de nye aksjonærene. Gründerfamilien Møkster, som tapte alle investeringer i konkursen, er også tilbake i nye Dof.
– Det er en fjær i hatten at John Fredriksen, en av Norges beste investorer, velger å gå inn i Dof. Forhåpentligvis kan også børsnoteringen markere en slags ende på den reisen vi har vært gjennom, sier Aase til Kystens Næringsliv.
Fredriksens familieselskap Geveran Trading forpliktet seg til å kjøpe aksjer for rundt 250 millioner kroner.
Stor interesse
Tegningskursen i IPO-en (initial public offering) er satt til 28 kroner per aksje. Med en slik aksjekurs vil nye Dof være verdsatt til drøyt 4,5 milliarder kroner.
Aksjetilbudet består av inntil 14 millioner nye aksjer, som med tegningsprisen gir et samlet beløp på 392 millioner kroner.
Allerede tirsdag kunne Dof melde at man nå er overtegnet.
Avtalen mellom kreditorene og Dof etter konkursen sørget for at 6,2 milliarder kroner i gjeld ble omgjort til egenkapital. I øyeblikket har offshorerederiet en ordrereserve på 22 milliarder kroner.
Rekordresultat
Mons Aase trekker frem resultatene fra fjerde kvartal i fjor og første kvartal i år som eksempler på at driften i rederiet nå er god.
– Inntjeningen er gått kraftig opp. I fjerde kvartal i fjor leverte vi en EBIDTA på 1,1 milliarder kroner, og i første kvartal lå den på knappe 1,1 milliarder, sier Aase.
Resultat i fjerde kvartal representerte for Dofs del den beste inntjeningen i selskapets historie.
– Markedet er generelt godt, og vi ser at det underliggende også er positivt, sier Aase.
Skal betale ned gjeld
I tiden fremover er det én ting som gjelder, og det er ikke kontrahering og flåteutvidelse.
– Vi skal betale ned og redusere gjelden, sier Aase.
Etter restruktureringen av selskapet har Dof en gjeld på 15,4 milliarder kroner.
I forbindelse med konkursen kom det frem at Dof-konsernet hadde en gjeld på 23 milliarder kroner. Morselskapet skyldte 950 millioner kroner av dette, pluss at det hadde garantert for rundt 10 milliarder kroner av gjelden i konsernet.
Det var også to milliarder kroner i ubetalte renter, som påløp etter Dofs avtale om betalingspause for en betydelig del av gjelden.
– Godt posisjonert
Selv om flåteutvidelse ikke står på dagsorden mener Mons Aase at nye Dof er godt posisjonert for å kapitalisere på et marked der høy aktivitet på olje og gass på sikt forventes supplert av økende utbygging av havvind.
– Vi har en flåte på 55 skip, der vi eier 48 av dem. Få om noen har bidratt til å få på plass like mange flytende havvindturbiner som oss. Her har vi fartøy som kan bidra, og sterk kompetanse både på ingeniør- og prosjektsiden. Vi ønsker å ta en sterk posisjon på flytende havvind. Men det er klart, oppdragene skal også vinnes, sier Aase.
Dof hadde oppdrag med uttauing og installasjon av 11 vindturbiner montert på betongskrog til Equinors flytende havvindpark Hywind Tampen.
– En gavepakke
Erik Hagerup i Heimdal Forvaltning kjøpte høsten 2021 obligasjonslån i Dof Subsea for litt under 18 millioner kroner til Heimdal-fondet Heimdal Høyrente, til stor rabatt fra pålydende kurs.
I forbindelse med kreditoravtalen og videreføring av Dof i nytt selskap gikk fondet dermed fra kreditor til deleier.
Hagerup deler Mons Aases vurderinger av John Fredriksens inntog på eiersiden. Han er også fornøyd med ordrereserve, balanse og prisingen i forbindelse med emisjonen.
Sistnevnte gjør at salg foreløpig ikke er et tema for fondet.
– Vi blir sittende på denne prisingen, prisen i emisjonen er en gavepakke, mener Hagerup.
(Vilkår)