Dof velger norsk utstyrspakke - og likestrøm
Kongsberg Maritime skal levere en omfattende utstyrspakke til et nytt OSV-fartøy som bygges for Austevoll-rederiet Dof.
Det 110 meter lange Offshore Support Vessel-fartøyet er designet av MMC Ship Design, og bygges ved Crist-verftet i Gdynia, Polen.
Stor utstyrspakke
Skipet får installert flere systemer fra Kongsberg Maritime, blant annet et DC-hovedtavlesystem, batteri-hybrid fremdriftssystem, hovedstrømgenerator, thruster induksjonsmotor og distribusjonstransformator, heter det i en pressemelding.
I tillegg til fremdriftssystemene har DOF valgt flere andre teknologier fra Kongsberg Maritime for navigasjon, automatisering og kontroll, inkludert K-Pos Dynamic Positioning-systemet.
Fartøyet, som har kapasitet til 164 personer, skal leveres i første kvartal 2027 og vil operere utenfor Newfoundland.
Velger DC fremfor AC
AC/DC - vekselstrøm og likestrøm
Vekselstrøm (AC):
- Fordeler: Mindre spenningsfall over kortere avstander, standard i strømnettet, enkel omforming av spenning med transformatorer.
- Kan enkelt transformeres til høy spenning, noe som reduserer strømtap over lange avstander.
- Ulemper: Krever vekselrettere eller likeretter for å brukes av DC-enheter (f.eks. batterier).
- Høyspent AC fører til reaktive effekter og energitap (kapasitive og induktive tap).
Likestrøm (DC):
- Fordeler: Direkte kompatibelt med batterier og elektronikk, lavere tap i konvertering.
- Lavere energitap over svært lange avstander (mindre reaktive effekter), mer effektiv overføring i undersjøiske kabler.
- Direkte kompatibelt med batterier, mindre tap i omforming, muliggjør effektiv energiutnyttelse og regenerativ bremsing.
- Ulemper: Kan ha høyere spenningsfall over avstand, krever tykkere kabler ved lav spenning.
- Krever komplekse og kostbare omformerstasjoner for veksling til/fra AC.
- Krever DC-DC-omformere for ulike spenningsnivåer og spesialdesignede motorstyringer.
I praksis brukes ofte hybride systemer hvor AC benyttes for distribusjon og DC for lagring og forbruk (batteridrift).
Skipets hybride fremdriftssystem inkluderer to batteripakker på 1 megawattimer hver. I sum skal løsningene kunne gi drivstoffbesparelser på opptil 35 prosent sammenlignet med tilsvarende fartøy.
(Vilkår)