Dof velger norsk utstyrspakke - og likestrøm

Kongsberg Maritime skal levere en omfattende utstyrspakke til et nytt OSV-fartøy som bygges for Austevoll-rederiet Dof.

Slik blir Dofs nye OSV seende ut når det står ferdig i Polen.
Slik blir Dofs nye OSV seende ut når det står ferdig i Polen.Foto: MMC Ship Design

Det 110 meter lange Offshore Support Vessel-fartøyet er designet av MMC Ship Design, og bygges ved Crist-verftet i Gdynia, Polen.

Stor utstyrspakke

Skipet får installert flere systemer fra Kongsberg Maritime, blant annet et DC-hovedtavlesystem, batteri-hybrid fremdriftssystem, hovedstrømgenerator, thruster induksjonsmotor og distribusjonstransformator, heter det i en pressemelding.

Les også denne saken:

I tillegg til fremdriftssystemene har DOF valgt flere andre teknologier fra Kongsberg Maritime for navigasjon, automatisering og kontroll, inkludert K-Pos Dynamic Positioning-systemet.

Slik blir Dofs nye OSV seende ut når det står ferdig i Polen.Foto: MMC Ship Design

Fartøyet, som har kapasitet til 164 personer, skal leveres i første kvartal 2027 og vil operere utenfor Newfoundland.

Velger DC fremfor AC

Bruken av et DC-basert elektrisk system gir blant annet økt energieffektivitet, lavere plass- og vektbehov, forbedret strømkvalitet og bedre dynamisk respons sammenlignet med tradisjonelle AC-systemer.

Skipets hybride fremdriftssystem inkluderer to batteripakker på 1 megawattimer hver. I sum skal løsningene kunne gi drivstoffbesparelser på opptil 35 prosent sammenlignet med tilsvarende fartøy.

(Vilkår)
Publisert 2. April 2025, kl. 08.08Oppdatert 2. April 2025, kl. 09.52
Kongsberg MaritimePolen