Dumper Kina: Rederiene gjør et partnerbytte de tjener penger på

– Vi må finne alternativ til kinesisk dominans, advarer fagfolk. Tre norske rederier har en «plan B». De har funnet nye venner i Tyrkia og Japan.

Harald Fotland, Daglig leder i Odfjell SE.
Harald Fotland, Daglig leder i Odfjell SE.Foto: Arvid Steen

Nylig kunne Rederiforbundets nye toppsjef Knut Arild Hareide ta bladet fra munnen og «endelig mene noe», slik han uttrykte det overfor Kystens Næringsliv.

– Skal vi løse klimakrisen er det ingen alternativer. Det må vi forholde oss til, mente den tidligere sjøfartsdirektøren.

Dypt integrert i Kina

Det er ikke fullgod musikk for sikkerhetsmyndighetene.

– Det kan ikke være noen tvil om at Kina på sikt ønsker en verden som er dominert av deres eget totalitære regime, sier Åse Gilje Østensen til Kystens Næringsliv.

Førsteamanuensen ved Forsvarets høgskole minner om at Kina stadig blir pekt på som den mest langsiktige og mest alvorlige sikkerhetstrusselen mot vesten. Det gir et stort dilemma, og hun mener at vi må finne alternativ til kinesisk dominans.

Vi må være edruelige, vi er ikke Odfjell. Som lite familierederi kan vi ikke tenke på Norge sin sikkerhet. Vi er nødt til å tenke pris.

Roald Misje, reder i Misje rederier

– Vi er samtidig dypt integrert med kinesisk økonomi og ofte dypt avhengige av kinesiske investeringer og kinesiske varer og tjenester.

Pris bør derfor ikke være en faktor alene, advarer hun om et land som ofte har høy konkurranseevne gjennom statlige subsidier.

Det kan igjen åpne opp for nye støtteordninger i Norge.

– Framover tror jeg at vi vil måtte bake inn sikkerhetskostnader i kostnadskalkyler.

Men hva mener rederiene? De har selvsagt en alternativ og stabil plan i ermet.

Odfjell er big in Japan

Odfjell SE-leder Harald Fotland er enig i at mange norske redere er avhengig av skipsbygging i Kina.

Men, det gjelder hovedsakelig for større konteiner-, bulk- og tankskip.

Harald Fotland i Odfjell.Foto: Odfjell

Odfjell «sikret seg» for mange år siden med å inngå et tett og godt samarbeid med japanske verft og redere for bygging av rederiets kjemikalietankere.

Med «sikret seg» mener Fotland at de gjør alt de kan for å unngå å bli eksponert for forsinkelser og restriksjoner rettet mot Kina som kan lage problemer for rederiet.

Odfjell har 17 kjemikalietankere under bygging nå. 16 av dem bygges i Japan. Ett i Kina.

Rederiet er avhengig av stabilitet og langsiktighet, understreker Fotland.

– Å bygge en kjemikalietanker fra tegning til sjøsetting kan ta et sted mellom fem-åtte år. Da sier det seg selv at Kina kan bli for uforutsigbart. Når USA og EU fortløpende vurderer sanksjoner, kan det bli for usikkert for oss å satse på kinesiske verft. Inntil videre, sier Fotland til Kystens Næringsliv.

Kinesiske verft har minst 40 prosent av markedet på bygging av blant annet store konteiner-, bulk- og tankskip.

Dermed har Rederiforbund et godt poeng når miljøeffektive fartøy i disse kategoriene skal bygges.

Man kommer ikke utenom om man er reder med slike fartøy i porteføljen, forteller Odfjell-sjefen.

Når USA og EU fortløpende vurderer sanksjoner, kan det bli for usikkert for oss å satse på kinesiske verft.

Harald Fotland, Odfjell SE-sjef

– Stabilitet og forutsigbarhet er noe av det viktigste for Odfjell. Vi avskriver aldri kinesiske verft, men akkurat slik verdenssituasjonen er nå, er vi glade for at vi har et godt samarbeid med våre japanske kolleger, sier Fotland.

Bredbeint om Kina

Norges bredbeinte tilnærming til Kina har norske myndighetsaktører i hvert bein.

Åse Gilje Østensen minner om at samtidig som PST og Etterretningstjenesten advarer, har andre deler av myndighetsapparatet lenge oppfordret til økt samarbeid.

– Her mener jeg at politikerne på nasjonalt nivå må evne å ikke bare ha hensynet til sikkerhet i bakhodet, men å sette disse hensynene først.
Åse Gilje Østensen er førsteamanuens ved Forsvarets høgskole.Foto: Forsvaret

Dette er heller ikke lett å forholde seg til for norske bedrifter, observerer hun.

– Den store spagaten som norske myndigheter står i ser vi klart illustrert ved hvor fragmentert etatene forholder seg til den potensielle kinesiske utbyggingen av Kirkenes Havn.

Østensen illustrerer her med en pågående NRK-sak, der statskanalen har avslørt at havnesjef Terje Jørgensen i Kirkenes havn har jobbet for at det statseide China Ocean Shipping Company (Cosco) skal få etablere seg i havnen.

Cosco er en shippingaktør som norske sikkerhetstjenester har advart mot, også i lys av at kinesiske bedrifter er lovpålagt å tjene kinesiske sikkerhetsmyndigheter. Samtidig:

– Det er forståelig at lokale krefter i Kirkenes ønsker kapital og arbeidsplasser.

Kina med i vurderingen

Kina var med i vurderingen da byggeverft skulle landes for Misje rederi.

Til syvende og sist var det prisen som avgjorde.

– Vi må være edruelige, vi er ikke Odfjell. Som lite familierederi kan vi ikke tenke på Norge sin sikkerhet. Vi er nødt til å tenke pris, sier Roald Misje til Kystens Næringsliv.
Reder Roald Misje foran «Misje Viola». Dåp på «Misje Viola» i 2024.Foto: Ketil Svendsen
Misje rederi er et av rederiene som har sett langt mot øst da bulkflåten skulle fornyes. I sommer døpte Roald Misje og resten av eierne det fjerde av ti Sri Lanka-bygde fartøy.

På Sri Lanka går byggingen på høygir ved det japanskeide Onomichi Dockyard. Misje understreker at uansett hvilket valg rederiet hadde falt ned på, hadde det vært tatt i trygge rammer.

– Vi tok avgjørelsen i samråd med bankene og Clarkson, som er en av verdens største byggmeglere.

Valgt bort Kina for Tyrkia

Administrerende direktør i det familieeide rederiet Utkilen AS, Siri-Anne Mjåtvedt, valgt Tyrkia da rederiets siste skip skulle bygge.

Men hun er imponert over kinesiske verft, og lukker ikke helt døren for videre samarbeid i framtiden.

– Vi kommer nesten ikke utenom Kina om man skal bygge skip i dag. Der har Hareide helt rett. Våre siste fire skip ble bygget ved kinesiske verft. Våre nåværende nybygg blir bygget i Tyrkia, sier Mjåtvedt til Kystens Næringsliv.

Det kan ikke være noen tvil om at Kina på sikt ønsker en verden som er dominert av deres eget totalitære regime.

Åse Gilje Østensen, førsteamanuens ved Forsvarets høgskole

Hun understreker at kvaliteten er nok den samme, men Utkilen valgte bort Kina fordi på kontraherings tidspunktet var man fremdeles i slutten av Covid.

– Med de komplikasjoner som det førte med seg, samt på grunn av både økte priser i Kina og press rundt å bruke kinesisk utstyr valgt vi Tyrkia, sier Mjåtvedt til Kystens Næringsliv.

Utkilens skip frakter mest «slurry», eller flytende stein, om du vil. Fartøyene går langs kysten.

– Vi henter marmorstein fra Molde-traktene. Knuser du steinen og blander med vann, får du en krittmasse, som brukes i papirproduksjonen til mer «glossy» blader enn det du jobber i. Ellers frakter vi metanol, syre og gjødsel – for eksempel.

Får ikke hjelp på timen fra Kina

Som Harald Fotland i Odfjell, er Mjåtvedt opptatt av forutsigbarhet.

Det betyr at man ikke kan vente på kinesiske deler eller service om en maskin havarerer langs kysten.

Da trenger rederiet hjelp på timen og dagen.

– Vi kan godt bygge i Kina, men vi vil nok fremdeles være avhengig av en del europeisk utstyr med godt ettermarkedssystem, sier hun.

For hun legger til at Kina tross alt er en supermakt innen skipsbygging.

– For all del; Kina er vel verdens største skipsprodusent så en kommer ikke uten dem. Kineserne har og vist seg å være flinke rundt utviklingen av grønnere skip og de er flinke til å omstille seg og tilpasse seg et internasjonalt marked. Der mener jeg japanerne er litt mer konservative og litt «bakpå» i forhold til sin nabo, sier Mjåtvedt.
(Vilkår)
Publisert 5. September 2024, kl. 03.01Oppdatert 5. September 2024, kl. 11.34
OdfjellForsvarets høgskolesikkerhetMisje rederiKina