Eks-styreleder må møte i lagmannsretten

Gulating lagmannsrett har satt av hele 11 dager til saken om eks-styrelederen på Kleven verft som har fått «hele» Sunnmøre på nakken.

Tidligere styreformann Tomislav Debeljak ved Kleven verft, nummer to fra venstre, må møte i Gulating lagmannsrett i midten av januar neste år.
Tidligere styreformann Tomislav Debeljak ved Kleven verft, nummer to fra venstre, må møte i Gulating lagmannsrett i midten av januar neste år.Foto: Arvid Steen

Dønningene etter konkursen ved Kleven verft i 2020 har ikke lagt seg.

Den 13. januar neste år er det klart for runde to som tar for seg etterdønningene etter konkursen til Kleven verft i 2020.

Det er satt av 11 dager i lagmannsretten i Bergen på fortsettelsen.

Dette er den mest omtalte verftskonkursen på lang tid.
I alt er det 200 millioner som boet ønsker å kreve inn. Etter hvert har beløpet justert seg til 136 millioner kroner.

NAV er største kreditor, etterfulgt av nærmere 200 små og store selskaper. De aller fleste vil aldri få noe dekket – selv om boet vinner i lagmannsretten.

I realiteten, og etter det Kystens Næringsliv kjenner til, er det kanskje mest realistisk å tro på i underkant av 50 millioner kroner.

Det forutsetter at boet vinner frem i lagmannsretten.

I tilfelle får boet utbetalt 30 millioner av Tryg forsikring, som har styreansvarsforsikringen for Debeljak.

Vant første runde

Eks-styreleder Tomislav Debeljak smilte lettet da Hordaland tingrett frifant ham for uaktsomhet som styreleder og pådriver for konkursen hos Kleven verft.

Dette skjedde i november i fjor.

Les bakgrunnen for rettssaken under:

Nå må kroaten sette seg på flyet igjen for å finne seg en plass på tiltalebenken, denne gangen i lagmannsretten i Bergen.

Bonus på 20 millioner kroner

På Sunnmøre sitter blant annet HG Teknikk AS, et selskap i Hareid Group, og følger spent med når rettssaken starter.

Etter det Kystens Næringsliv erfarer håper HG Teknikk å få tilbake et tosifret millionbeløp – drøyt 12 millioner kroner - med tillegg av renter, som også utgjør flere millioner kroner.

HG Teknikk AS hadde flere prosjekter for verftet.

Våren 2020 stoppet betalingene fra verftet opp, og selskapet fikk ikke betaling i henhold til inngåtte kontrakter.

– Verftet komd etter hvert med forespørsel om reforhandling av kontrakter, som vi ikke kunne imøtekomme, sa daglig leder Thor Martin Sørli før forrige rettsrunde i fjor til Kystens Næringsliv.

Den finansielle situasjonen ble svært krevende for selskapet, som skulle ha flere titalls arbeidere på prosjektet og som hadde kjøpt inn mye materiell.

– Underleverandører skulle også ha betaling, samtidig som betaling fra verftet uteble, fortsetter Sørli.

Forsiktig optimist

HG Teknikk-sjefen forteller at selskapet etter hvert ble nødt til å stoppe sine leveranser til verftet.

Nå er det tent et lite håp igjen.

– Vi greide oss gjennom den krevende situasjonen etter konkursen. Selv om vi helst skulle hatt pengene i 2020, vil det selvsagt være svært positivt for selskapet vårt om vi skulle få et større beløp nå, sier Sørli.

Han kommer derfor til å følge rettssaken når den starter i januar.

Les også: Vegsund Slip har 56 millioner til gode etter konkursen:

– Ikke tatt hensyn til bevis

Etterdønningene etter konkursen til Kleven verft i 2020 er altså ikke over.

Hovedårsaken ble kort oppsummert av en av boets advokater i fjor høst:

– Anken kan begrunnes med ett ord: Bevisbedømmelse. Det betyr at retten etter vår oppfatning ikke har tatt hensyn til bevis som ble framlagt knyttet til den uaktsomheten som boet mener gir grunnlag for kravet på 136 millioner til kreditorene etter konkursen, sa advokat Jan Vablum til Kystens Næringsliv den gang.

Han var en av dem som førte saken for boet i tingretten for Simonsen Vogt Wiig i høst.

Bevisene i denne saken er kort forklart vitneforklaringer og et uoffisielt referat fra møte mellom bankene som er kreditorer, og Debeljak med hans følge på Aker Brygge sommeren 2020.

Det var etter dette møtet at bankene trakk all finansiering til Kleven verft. Bankene mente at Debeljak ikke hadde intensjon om å betale lønninger eller gjeld til verftets underleverandører.

Konkursboet saksøkte eks-styrelederen for 200 millioner på vegne av en liste på over 200 kreditorer.

Boet mener at Debeljak var skyld i konkursen, og misbrukte sitt styrelederverv.

Det mente ikke Hordaland tingrett i fjor. Les hele den saken under:

Debeljak ble altså frikjent, men saken ble anket til Lagmannsretten. 13. januar – og fram til 29. januar har domstolen satt av tid å finne ut hvem som hadde skylden for denne mye omtalte konkursen.

Les deg opp på bakgrunnen for saken i faktaboksen under:
Green Yard Group kjøpte verftsvirksomheten, som nå drives under navnet Green Yard Kleven. Dette selskapet har ikke har noe med denne saken å gjøre.
(Vilkår)
Publisert 21. November 2024, kl. 04.03Oppdatert 21. November 2024, kl. 09.48
Tomislav DebeljakKleven VerftKonkurs