Eks-styreleder må møte i lagmannsretten
Gulating lagmannsrett har satt av hele 11 dager til saken om eks-styrelederen på Kleven verft som har fått «hele» Sunnmøre på nakken.
Dønningene etter konkursen ved Kleven verft i 2020 har ikke lagt seg.
Den 13. januar neste år er det klart for runde to som tar for seg etterdønningene etter konkursen til Kleven verft i 2020.
Det er satt av 11 dager i lagmannsretten i Bergen på fortsettelsen.
NAV er største kreditor, etterfulgt av nærmere 200 små og store selskaper. De aller fleste vil aldri få noe dekket – selv om boet vinner i lagmannsretten.
I realiteten, og etter det Kystens Næringsliv kjenner til, er det kanskje mest realistisk å tro på i underkant av 50 millioner kroner.
Det forutsetter at boet vinner frem i lagmannsretten.
I tilfelle får boet utbetalt 30 millioner av Tryg forsikring, som har styreansvarsforsikringen for Debeljak.
Vant første runde
Eks-styreleder Tomislav Debeljak smilte lettet da Hordaland tingrett frifant ham for uaktsomhet som styreleder og pådriver for konkursen hos Kleven verft.
Dette skjedde i november i fjor.
Nå må kroaten sette seg på flyet igjen for å finne seg en plass på tiltalebenken, denne gangen i lagmannsretten i Bergen.
Bonus på 20 millioner kroner
På Sunnmøre sitter blant annet HG Teknikk AS, et selskap i Hareid Group, og følger spent med når rettssaken starter.
HG Teknikk AS hadde flere prosjekter for verftet.
Våren 2020 stoppet betalingene fra verftet opp, og selskapet fikk ikke betaling i henhold til inngåtte kontrakter.
– Verftet komd etter hvert med forespørsel om reforhandling av kontrakter, som vi ikke kunne imøtekomme, sa daglig leder Thor Martin Sørli før forrige rettsrunde i fjor til Kystens Næringsliv.
Den finansielle situasjonen ble svært krevende for selskapet, som skulle ha flere titalls arbeidere på prosjektet og som hadde kjøpt inn mye materiell.
– Underleverandører skulle også ha betaling, samtidig som betaling fra verftet uteble, fortsetter Sørli.
Forsiktig optimist
HG Teknikk-sjefen forteller at selskapet etter hvert ble nødt til å stoppe sine leveranser til verftet.
Nå er det tent et lite håp igjen.
– Vi greide oss gjennom den krevende situasjonen etter konkursen. Selv om vi helst skulle hatt pengene i 2020, vil det selvsagt være svært positivt for selskapet vårt om vi skulle få et større beløp nå, sier Sørli.
Han kommer derfor til å følge rettssaken når den starter i januar.
– Ikke tatt hensyn til bevis
Etterdønningene etter konkursen til Kleven verft i 2020 er altså ikke over.
Hovedårsaken ble kort oppsummert av en av boets advokater i fjor høst:
– Anken kan begrunnes med ett ord: Bevisbedømmelse. Det betyr at retten etter vår oppfatning ikke har tatt hensyn til bevis som ble framlagt knyttet til den uaktsomheten som boet mener gir grunnlag for kravet på 136 millioner til kreditorene etter konkursen, sa advokat Jan Vablum til Kystens Næringsliv den gang.
Han var en av dem som førte saken for boet i tingretten for Simonsen Vogt Wiig i høst.
Bevisene i denne saken er kort forklart vitneforklaringer og et uoffisielt referat fra møte mellom bankene som er kreditorer, og Debeljak med hans følge på Aker Brygge sommeren 2020.
Det var etter dette møtet at bankene trakk all finansiering til Kleven verft. Bankene mente at Debeljak ikke hadde intensjon om å betale lønninger eller gjeld til verftets underleverandører.
Konkursboet saksøkte eks-styrelederen for 200 millioner på vegne av en liste på over 200 kreditorer.
Boet mener at Debeljak var skyld i konkursen, og misbrukte sitt styrelederverv.
Debeljak ble altså frikjent, men saken ble anket til Lagmannsretten. 13. januar – og fram til 29. januar har domstolen satt av tid å finne ut hvem som hadde skylden for denne mye omtalte konkursen.
Dette er Debeljak- saken:
Kroatiske Tomislav Debeljak og hans DIV Group kjøpte 80 år gamle Kleven verft i Ulsteinvik på Sunnmøre i mars 2020. Han ble møtt med blomster, skolemusikk og flagg.
Men nesten før blomstene var visnet ble det stille på verftet. Første tegnet på alvorlig problemer var at Hareid Groups elektrikere forlot verftet etter at de ikke fikk lønn (Fartøy?
Du kan lese alle de 10 sakene Kystens Næringsliv har skrevet om saken her.
- Verftet ble slått konkurs sommeren 2020. 441 ansatte mistet jobben.
- Boet hevdet at Debeljak med vitende og vilje var ansvarlig for konkursen hos Kleven verft, sommeren 2020.
- Konkursen ble et faktum etter et opprivende og aggressivt møte mellom Debeljak og representanter for flere banker i et møte på Aker Brygge 23. juni 2020. Fra dette møtet ble det ikke skrevet et formelt referat. Men det finnes et uformelt referat skrevet av en av advokatene som var til stede. Hele saken bunner ut i hva som ble sagt på dette møtet. Språkproblemer og ord mot ord var noen av ingrediensene i Tingretten.
- Konkursboet representeres ved advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.
- Boet mener også at Debeljak presset underleverandører på verftet slik at de nektet å jobbe for ham.
- Debeljak med sine advokater mener at bankene har all skyld, og at de burde spilt mer på lag.
- Konkursboet tapte i Hordaland tingrett, men har anket dommen.
- Rettssaken går i Gulating lagmannsrett fra 13.- 29 januar. Dette er en sivil tvistemålssak. Det betyr at Debeljak ikke kommer i fengsel om boet vinner fram i rettssaken.
- Boet krever fremdeles 136 millioner kroner som skal fordeles blant kreditorene. NAV er først i køen med et krav på 20 millioner kroner. Så kommer en lang liste av små og store underleverandører fra Sunnmøre.
- Tryg forsikring har styreansvarsforsikringen for Debeljak. Om boet vinner rettssaken, må Tryg ut med 30 millioner kroner på vegne av sin klient.
- I forrige runde gikk rettssaken over fem dager. I alt kom advokatutgiftene til Debeljak på i underkant av 10 millioner kroner. «Ellevilt» mente forsvarer Bjørn Åge Hamre som fikk redusert regningen ned fra 14 millioner.
- Kleven verft er ikke det samme som Green Yard Kleven som lever i beste velgående.