Eksportnæringen råder regjeringen til ikke å finne opp kruttet på nytt

– Vi mener det ikke er behov for å etablere et nytt eksportnettverk, sier Erlend Prytz i Norske Maritime Eksportører.

Næringsminister Jan Christian Vestre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.
Næringsminister Jan Christian Vestre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.Foto: Nærings- og fiskeridepartementet
Prytz er administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Norske Maritime Eksportører, og har tidligere vært kritisk til statlige utredninger. Han at pengene som etter planen skal brukes til et nytt eksportnettverk trengs andre steder.

Nylig fikk maritim industri 20 millioner eksportrettede kroner i fanget fra statlige Innovasjon Norge.

25 til 50 millioner

Totalt har regjeringen, med ministrene Jan Christian Vestre og Bjørnar Skjæran i Nærings- og fiskeridepartementet, satt av 25 til 50 millioner kroner til eksportsatsingen Hele Norge eksporterer.

Erlend Prytz er administrerende direktør i Norske Maritime Eksportører.Foto: Norske Maritime Eksportører

Det er imidlertid formuleringene om at sju millioner er øremerket «etableringen av et eksportnettverk» og «kartlegging av konkrete markedsmuligheter for norsk maritim sektor» som får Prytz til å steile når Kystens Næringsliv ringer.

– I vårt svar har vi gjort det tydelig at arbeidet bør gjøres innenfor det etablerte nettverket vårt, og ikke ved å etablere nye. Å etablere nye vil være bortkastede ressurser.

Prytz åpner i et svar til Innovasjon Norge for at det eksisterende nettverket til Norske Maritime Eksportører kan utvides til å favne bredere, og at det kan være en «flying start» for maritim næring.

I svaret til Innovasjon Norge skriver han derfor « … med sju millioner avsatt til dette formålet er det allerede muligheter for innsparinger i forhold til de tallene dere beskriver».

Hele satsingen mener han er smålåten.

– Too little too late, sier Prytz.

2,5 millioner

Medlemsorganisasjonen omfatter 105 utstyrsleverandører og tjenesteleverandører som totalt sysselsetter 45.000 arbeidstakere. Norske Maritime Eksportører får i dag ingen statsstøtte, noe Prytz mener er å kaste bort fagkompetanse og etablerte nettverk.

Nylig kom det pressemelding fra regjeringshold, med bilde av næringsminister Jan Christian Vestre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

Som en del av eksportsatsingen skal 2,5 millioner øremerkes maritime prosjekter under Leverandørutviklingsprogrammet. Dette er et program som hjelper kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter «med å gjennomføre innovative anskaffelser».

– Når vi tildeler friske, øremerkede penger er målet å bidra til økt innovasjon og aktivitet som kan styrke eksporten ytterligere, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) i pressemeldingen.

Tildelingen er del av regjeringens ti tiltak for økt maritim eksport.

Skeptiske til pengebruken

Kystens Næringsliv har sendt spørsmål til Nærings- og fiskeridepartementet om hvordan 2,5 millioner kroner skal brukes til å «styrke den norske maritime bransjen sin internasjonale posisjon», som det heter i pressemeldingen.

– Leverandørutviklingsprogrammet har viktig ekspertise på innovative offentlige anskaffelser. Jeg har stor tro på at disse pengene vil komme både offentlige innkjøpere og den maritime næringen til gode, sa næringsminister Jan Christian Vestre i samme pressemelding.

Fra før har Innovasjon Norge fått 2 millioner kroner til merkevarebygging, posisjonering og eksporttrening for den norske maritime næringen. Prytz forteller at han og hans medlemmer er skeptiske til pengebruken.

– De siste årene sett mange satsinger med bruk av til dels store pengesummer på slike tiltak som på ingen måte har gitt den avkastning som burde forventes.

Nevner ikke utstyrsnæringen

Og det stopper ikke der.

– Det er fantastisk at de ikke nevner utstyrsnæringen med et eneste ord. Det er faktisk der mye av teknologiutviklingen skjer og svært mange grønne løsninger utvinnes, sier Prytz til Kystens Næringsliv.

Han er ellers positiv til næringsminister Jan Christian Vestres Hele Norge eksporterer.

– Jan Christian har satt et svært høyt mål om å øke eksporten fra den norske maritime næringen utenom om olje og gass med 50 prosent innen 2030. Dette bør være oppnåelig, men skal vi klare det må det legges store økonomiske og menneskelig ressurser på bordet, sier Prytz.

– Om vi ser på hva andre land, som Danmark, Tyskland, Singapore, England, med flere mottar av støtte, så ligger vi allerede langt bak. Ubeskjedent mener vi at direkte støtte til Norske Maritime Eksportører vil være blant tiltakene som må gjennomføres.

Begynn å jobbe

Han mener imidlertid stadig at kartlegging stjeler for mye tid. Det må jobbes konkret.

– Det er ikke vanskeligere enn dét. Næringen er lovet støtte i lang tid. Vi trenger ikke flere utredninger, men ordninger, sa han til Kystens Næringsliv i mars.

– Slutt og utred – begynn å jobbe, legger han til.

Nå er 11 millioner kroner av midlene avsatt til konkrete formål. Ikke alt faller i smak, slik som satsingen mot Singapore og Sørøst-Asia. Prytz ville heller ha prioritert Sør-Korea, Japan og Kina.

– De åtte største skipsverftene i verden ligger i disse landene.

Løsningen? Ifølge bransjeorganisasjonen å ta etablerte bransjeorganisasjoner og deres nettverk i bruk.

– En mulighet er å gi Norske Maritime Eksportører sårt tiltrengte midler slik at vi kan videreutvikle de produkter og tjenester vi tilbyr til næringen.

(Copyright)
Publisert 29. September 2023, kl. 05.27Oppdatert 29. September 2023, kl. 08.33