Enda en norsk avtale på gigantskip: – Den største kontrakten

90 mann skal betjene nybygget fra Ulstein verft. Det blir stadig mer «made in Norway» rundt dem. Ett oppdrag havnet i Dalsfjorden.

Stian Madsen er administrerende direktør ved Maritime Montering. Maritime Montering.
Stian Madsen er administrerende direktør ved Maritime Montering. Maritime Montering.Foto: Maritime Montering

Sist ut er sunnfjordselskapet Maritime Montering, som nylig vant anbud på både innrednings- og utrustningsarbeidet på den nesten 150 meter lange kabelleggeren som skal ferdigstilles ved Ulstein verft i løpet av 2026.

– Veldig, veldig hyggelig med nye kontrakter, sa Stian Madsen til Kystens Næringsliv i juni – slik han tålelig ofte har hatt grunn til å si i et år med mange og omfangsrike avtaler.

Den gang gjaldt det oppdraget på hele fire ferger ved Tersan Havyard i nabofjorden Sognefjorden.

Maritime Montering ligger tålelig diskret til i Dalsfjorden, i den lille bygden Bygstad, og med ettfeltsveier som forbindelse med sentraene i Førde og Dale i Sunnfjord.

Nexans' nye kabellegger.Foto: Nexans

Samtidig sysselsetter Maritime Montering over 600 mennesker på et utall verft, og med kontorer i åtte land.

God økning

– Det er en hyggelig periode vi har vært inne i, oppsummerer daglig leder Stian Madsen i dag overfor Kystens Næringsliv.

2024 har vært noe av en opptur for Bygstad-selskapet, med topplinjevekst og sunt resultat, røper han.

– Hvordan står året seg mot 2023?

– Tallene må nok først innom revisor, men vi snakker om en god omsetningsøkning. Positivt marked, og en kjekk utvikling som gjenspeiler solid drift.

Samtidig opererer selskapet i tøffe marked, og med kraftig konkurranse.

– Resultatet kan sies å være moderat. Men, slik er bransjen, og det vi gjør har lave marginer.

– Og ordreboken?

– Den er ganske sterk, med forutsigbarhet i en horisont på tre til fire år. Bransjen rundt har oppgangskonjunktur, og vi jobber med flere muligheter, blant annet i Spania. Vi forventer enda flere kontrakter fremover …

Madsen bryter av.

– Men. Det viktigste for oss er å levere på det vi har, og at vi har fornøyde kunder.

Maritime Montering monterer on site – her fra Havyard.Foto: Maritime Montering

Nøkkelferdig kabellegger

Det er et nøkkelferdig fartøy innredningsveteranen skal levere. Skipet er spesielt utviklet for transport og installasjon, vedlikehold og reparasjoner av sjøkabler. «Nexans Electra» blir 149,9 meter lang, 31 meter bredt, og får en dødvekt på 17.000 tonn.

Selskapet startet opp i 1981, og det er først i år at det har fått innpass bak Ulsteins verftsporter.

I en pressemelding peker Maritime Montering på at samarbeidet viser at det går rett vei for dem i det maritime segmentet – også lokalt.

Nexans Halden.Foto: Nexans

– Dette milepælprosjektet stadfester konsernets økende andeler i skipsinnredningssektoren og viser styrken i samholdet i den norske maritime klyngen, heter det der.

Fartøyet har, ut over at det skal bygges ved Ulstein, design fra Skipsteknisk, og får – slik Kystens næringsliv tidligere har skrevet om – sjøvannskjøling fra Hydroniq Coolers, automasjon, kraft,- og energistyring fra Blue Ctrl AS i Ålesund, og tavlesystem fra Hareid Group.

Drøm i oppfyllelse

Om det er aller første kontrakt med Ulstein, er han egentlig ikke helt sikker på når han får tenkt seg om.

– Det er i hvert fall den første i nyere tid. Et tettere samarbeid med Ulstein har vi hatt ønske og planer om i to til tre år nå, og nå fikk vi det til. Den tilliten er jeg ydmyk overfor.

Selv opplever han den ferske samarbeidspartneren som spennende og innovative.

Norske Maritime Montering hadde oppdraget om bord på danske, svenskeide Astrid. Oppdraget ble utført ved Karstensens skipsværft i Danmark.Foto: Maritime Montering
– Dere vant også mot Ulsteins egen in house-ressurs?

– Ja, og mot utenlandske og eksterne leverandører gjennom anbud.

– Pris?

– Den går vi ikke ut med, men det jeg kan si er at det er den største kontrakten vi har i Norge nå, både i volum og størrelse.

Store på ferger

I august kunne Kystens Næringsliv fortelle om innpass på enda et dansk verft, Hvide Sande, og oppdraget på en ferge for svenskeide Torghatten, Norges største fergeselskap.

Nexans nybygg skal bygges ved Ulstein verft.Foto: Skipsteknisk

– Vi er stolte og glade. På kort tid er vi nå etablert på tre danske verft, sa administrerende direktør Stian Madsen i Maritime Montering Norge til Kystens Næringsliv den gangen.

Fergeinnredning er ellers en stor del av virksomheten, med mer enn 80 innredninger i inn- og utland.

Nærheten til Tersan Havyard i nabofjorden Sognefjorden har også kastet av seg. I juni i fjor skrev vi om kontrakten på fire ferger for Norled, som skulle innredes ved verftet.

– Veldig, veldig hyggelig med nye kontrakter, sa altså Stian Madsen den gangen.

Stolte over oppdraget

Bjørn Terje Norevik, teknisk salgsleder i Maritime Montering Norway, uttaler dette i en melding fra selskapet:

– Vi er stolte av å kunne starte et samarbeid med Ulstein Verft og la vår mangeårige erfaring sette sitt preg på dette flotte fartøyet. Nexans Electra er designet og utviklet for å prestere effektivt selv under utfordrende værforhold, og vi ønsker å sikre at mannskapet kan utføre sine operasjoner i et miljø preget av høy standard, funksjonalitet og kvalitet.

(Vilkår)
Publisert 13. January 2025, kl. 04.03Oppdatert 13. January 2025, kl. 09.11
Nexans ASMaritime montering