Endelig konklusjon om brannen i hybridbåten
Mannskapet er nå i arbeid igjen om bord på fartøyet.
Bernt Lilliestråle, daglig leder i Moen Marin, sa til Kystens Næringsliv at temperaturovervåkingen ikke viste unormale temperaturer i batteriene fra før hendelsen til båten ble lagt til kai.
– Uten å konkludere er det også en indikasjon på at det ikke har vært brann i batteriet, sa Lilliestråle.
Nå sier Finnsnes Dykk & Anleggservice, som leier båten, at årsaken til brannen er funnet.
– Kilden til røyken er lokalisert
– Årsak er nå klarlagt og det er ikke snakk om batteribrann, skriver Finnsnes Dykk & Anleggservice i en pressemelding.
Fartøyet er kontrollert av Moen Marin og representanter fra politi og innsatsleder brann og redning, står det i pressemeldingen.
– Kilden til røyken er lokalisert til å komme fra startmotor på dieselgenerator 2. Skaden ser ut til å begrense seg til startmotoren, kabelharnes på generator, samt kabler mellom startbatteri og generator. Moen Marin AS bekrefter at det ikke har vært noe brann i hybridsystemet om bord, skriver Finnsnes Dykk & Anleggservice.
Utskrevet samme dag
Mannskapet på seks ble evakuert fra servicefartøyet og sendt til sykehus etter å ha blitt utsatt for røyk.
– Det eller viktigste er at det gikk bra med mannskapet. De ble alle utskrevet fra sykehuset samme dag, og alt er bra med dem. De er nå i arbeid igjen om bord på fartøyet, uttaler daglig leder Tom-Rune Eliseussen i pressemeldingen.
Finnsnes Dykk & Anleggservice retter i meldingen også en stor takk til Moen Marin som raskt var på plass for å bistå i å utrede årsaken til brannforløpet.
Selskapet opplevde også at beredskapen fungerte.
– Det er en betryggelse for både våre ansatte som er på havet, og sjøfolk generelt.
Fartøyet er nå frigitt fra politi og branntjeneste, og satt i drift igjen.
«Hybrid Two» er et nytt fartøy levert til reder Ringasund i august 2024. Finnsnes Dykk & Anleggservice AS har leid inn dette fartøyet på en korttidskontrakt.
(Copyright)