Endelig konklusjon om brannen i hybridbåten

Mannskapet er nå i arbeid igjen om bord på fartøyet.

Tom Rune Eliseussen.
Tom Rune Eliseussen.Foto: Privat
Da hybridbåten «Hybrid Two» begynte å brenne mandag, uttalte Hovedredningssentralen at det var snakk om en batteribrann til avisen Nordlys.
Onsdag fortalte leverandøren av den to måneder gamle arbeidsbåten, Moen Marin, at selskapet tvilte på at det var en batteribrann.

Bernt Lilliestråle, daglig leder i Moen Marin, sa til Kystens Næringsliv at temperaturovervåkingen ikke viste unormale temperaturer i batteriene fra før hendelsen til båten ble lagt til kai.

Mandag måtte et mannskap på seks evakuere fra «Hybrid Two» etter en brann.Foto: Finnsnes Dykk & Anleggservice

– Uten å konkludere er det også en indikasjon på at det ikke har vært brann i batteriet, sa Lilliestråle.

Nå sier Finnsnes Dykk & Anleggservice, som leier båten, at årsaken til brannen er funnet.

– Kilden til røyken er lokalisert

– Årsak er nå klarlagt og det er ikke snakk om batteribrann, skriver Finnsnes Dykk & Anleggservice i en pressemelding.

Fartøyet er kontrollert av Moen Marin og representanter fra politi og innsatsleder brann og redning, står det i pressemeldingen.

– Kilden til røyken er lokalisert til å komme fra startmotor på dieselgenerator 2. Skaden ser ut til å begrense seg til startmotoren, kabelharnes på generator, samt kabler mellom startbatteri og generator. Moen Marin AS bekrefter at det ikke har vært noe brann i hybridsystemet om bord, skriver Finnsnes Dykk & Anleggservice.

Utskrevet samme dag

Mannskapet på seks ble evakuert fra servicefartøyet og sendt til sykehus etter å ha blitt utsatt for røyk.

– Det eller viktigste er at det gikk bra med mannskapet. De ble alle utskrevet fra sykehuset samme dag, og alt er bra med dem. De er nå i arbeid igjen om bord på fartøyet, uttaler daglig leder Tom-Rune Eliseussen i pressemeldingen.

Finnsnes Dykk & Anleggservice retter i meldingen også en stor takk til Moen Marin som raskt var på plass for å bistå i å utrede årsaken til brannforløpet.

Selskapet opplevde også at beredskapen fungerte.

– Det er en betryggelse for både våre ansatte som er på havet, og sjøfolk generelt.

Fartøyet er nå frigitt fra politi og branntjeneste, og satt i drift igjen.

«Hybrid Two» er et nytt fartøy levert til reder Ringasund i august 2024. Finnsnes Dykk & Anleggservice AS har leid inn dette fartøyet på en korttidskontrakt.

(Copyright)
Publisert 24. October 2024, kl. 06.03Oppdatert 24. October 2024, kl. 06.04
BrannFinnsnes Dykk & AnleggMoen MarinHybridifisering