Et hjem og arbeidsplass til 800 millioner kroner

Det nitti meter lange skipet er oppsiktsvekkende moderne. Når mannskapet på rundt 120 personer ikke jobber, kan de for eksempel trene, eller drive med gaming i dertil egnede rom.

Et hjem utenfor hjemmet, sier både rederi og verft. Her kan mannskapet drive med både gaming og trening når de ikke jobber med havvindmøllene.
Et hjem utenfor hjemmet, sier både rederi og verft. Her kan mannskapet drive med både gaming og trening når de ikke jobber med havvindmøllene.Foto: Ulstein

– Det skal være et hjem borte fra hjemmet, sier konsernsjef Stig Remøy i Olympic Shipping. Rederiet har nettopp fått overlevert det første av to havvindfartøy fra Ulstein Verft.

Her mangler ikke noe.

Gaming og kino

Skipet har installert heistårn og har plass til 126 personer i 91 lugarer, alle med dagslys. Her er kontorer og salonger, dagrom og to spillerom (gaming) i tillegg til treningsrom og kino.

Besetningen bor på skipet når de jobber på havmøller eller andre installasjoner i tilknytning til dem. Mannskapet er ute mellom to og fire uker av gangen.

Konsernsjef Remøy er sprekkeferdig av stolthet over skipet.

– Det er et innovativt og framtidsrettet fartøy. Dette skipet vil spille en viktig rolle i våre framtidige operasjoner innen offshore energi. Vi ser fram til å bruke dette høykvalitetsfartøyet for å fremme bærekraftige, effektive, og sikre operasjoner i bransjen, sier han til Kystens Næringsliv.

Torsdag ble det såkalte CSOV-skipet, som har fått navnet «Olympic Boreas», overlevert til Olympic Shipping i Fosnavåg fra Ulstein Verft.

Hvert av de to skipene koster nærmere 800 millioner, opplyser Remøy til Kystens Næringsliv.

Lørdag skal en gudmor knuse sjampisen mot skutesiden hjemme i Fosnavåg, men hvem som skal ønske skipet alt godt på de sju hav er en hemmelighet.

– Du får først se hvem gudmoren er dersom du kommer på dåpen. Vi kan ikke røpe det nå, sier Remøy bestemt.

Etter dåpen blir fartøyert satt inn i offshore energioperasjoner.

Kontorene har fått god utsikt.Foto: Ulstein

Mulig med fullelektriske operasjoner

Skipet er utstyrt med Ulstein Power & Control sin hybride kraftløsning, som innebærer et stort batterisystem og dieselgeneratorer som opererer med variabel fart. Det vil sikre optimal drivstoffutnytting.

Skipet er forberedt for metanol noe som åpner for nullutslipps-operasjoner.

– Det er satt av plass til ekstra batterikapasitet. Det gjør det mulig med fullelektriske operasjoner når infrastrukturen blir tilgjengelig. Energieffektivitet har vært målet, og resultatet er en maksimering av energieffektive operasjoner, manøvreringsevne og funksjonalitet, sier konsernsjef Remøy i en uttalelse.

Konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group er ikke mindre stolt:

– Sammen med Olympic har vi utviklet og bygd et førsteklasses skip, slår hun fast.

Verftet har samarbeidet med Olympic på mange tidligere prosjekter.

Gunvor Ulstein.Foto: Ulstein

En viktig aktør

– Vi er takknemlighet for at de nok en gang valgte Ulstein til dette nybygget. Vi har samarbeidet med Olympic på mange tidligere prosjekt og er takknemlige for at de nok en gang valgte Ulstein. Jeg er stolt over at vi nå har levert dette høykvalitets, nestegenerasjons skipet til offshore energiindustrien. Dette skipet vil rederiet ha glede av i mange år framover, skriver hun i uttalelsen.

Det er plass til 126 personer om bord. Byssen betjener samtlige.Foto: Ulstein

Olympic Shipping ble etablert i Fosnavåg i 1996, og er en viktig aktør i den maritime klyngen på Nordvestlandet. Selskapet har tidlegare bygd seks skip ved Ulstein Verft og var den første kunden til Ulstein Design & Solutions. Med disse to skipene satser Olympic igjen lokalt.

No satser Olympic igjen lokalt.
(Vilkår)
Også lagerrommene er store på det nye skipet.Foto: Ulstein
Publisert 26. July 2024, kl. 03.11Oppdatert 28. July 2024, kl. 18.44
Ulstein Group