Ett år etter konkursen: – Nå er det fullt kjør
I juli i fjor var det full krise og konkurs i hjørnesteinsbedriften i den vesle bygda. Ett år etter er det fullt kjør ved Grovfjord Mek. Verksted.
– Jo, det går bra nå. Vi er optimister, sier Bård Meek-Hansen til Kystens Næringsliv.
Det var 5. juli i fjor at konkursen var et faktum i Grovfjord Mek. Verksted A/S. For de ansatte kom det ikke som noe sjokk.
Gikk ikke rundt
Økte kostnader var hovedgrunnen. Kjøp av varer og tjenester fra utlandet hadde blitt for dyrt. Gjelden hadde kommet opp mot 25 millioner kroner.
– Til slutt gikk det rett og slett ikke rundt, oppsummerte Bård Meek-Hansen til Kystens Næringsliv for et år siden.
Firmaet hadde hatt opp mot 75 ansatte. Mange hadde funnet andre jobber. Da konkursen var et faktum var det «bare» 50 arbeidsfolk igjen, i tillegg til tolv ansatte i underselskapene.
I tillegg røk det rundt 25 arbeidsplasser hos underleverandører.
Flest utenlandske
I dag har det nye selskapet, Grovfjord Mek. Verksted 2.0 AS, 34 ansatte, skriver Harstad Tidende. De alle fleste – 24 – er fra Polen, mens tre russere og en litauer også jobber der.
– Det er nesten ikke mulig lenger å finne norske verftsarbeidere. Vi er helt avhengig av våre utenlandske ansatte, som selvsagt jobber under norske betingelser, sier Meek-Hasen.
Han sier den norske ungdommen går til andre yrker, som offshore, der de jobber mer intensivt og belønnes med lange perioder med fri.
– Det er stabile folk, og flere av dem har bygget hus her, sier han.
Vil bli foretrukket
For framtiden ser lys ut. Nå har verkstedet, som driver både med vedlikehold, reparasjoner og nybygg, 190 millioner i ordrereserver.
Nybygg utgjør hoveddelen av hovedaktiviteten. Det bygges oppdrettsbåter, både hybride og dieselmekaniske, opp til 15 meter lange. Nå er de i ferd med å avslutte bygg nr. 177, og til høsten leveres 178 og 179, opplyser verkstedsjefen.
– Vi fokuserer fortsatt på oppdrett og deres behov, og er opptatt av å levere driftssikre fartøy med solid kvalitet. Om fem år har vi blitt veldig gode og en av de foretrukne leverandørene i Norge av oppdrettsbåter i aluminium.
Det er ambisiøse mål.