– Det er egentlig ikke noe som skal tilsi at det blusser opp igjen så mange dager etter, sier Paul Ingvar Dekkerhus til Kystens næringsliv.

Paul Ingvar Dekkerhus er administrerende direktør ved Moen verft. Foto: Moen

Administrerende direktør ved Moen verft opplevde skrekkscenarioet for tredje gang da fergen på rundt 46 meter begynte å brenne igjen natt til torsdag. Brannen var riktig nok av mindre omfang, og ble raskt slukket.

Det var natt til torsdag 16. november at det første gang brøt ut brann om bord på Torghatten Midt-fergen. Denne brannen blusset opp igjen klokken 10 på formiddagen, ifølge NRK.

Raskt slukket

Det arbeidet gikk så raskt at flammene var nedkjempet da rederiet ble varslet klokken 07:45.

Det var Torghatten Midt sin ferge MF «Helgøy» som var til det rederiet selv omtaler som «vesentlig oppgradering» ved verftet. Fartøyet skulle etter planen starte i rute andre januar til neste år, i rute 825 i Øyrekka i Frøya kommune.

– Skadene antas å være såpass store at ferja ikke settes inn i drift som planlagt på nyåret. Per nå har vi ennå ikke full oversikt over skadene på ferja, befaring er gjort, men vi har ikke mottatt full rapport ennå. Dermed er det vanskelig å anslå om ferja kan reddes eller ei, sier Mariann Grønseth til Kystens næringsliv.

Det samme sier Torghatten Midts administrerende direktør om kostnadsbildet etter hendelsen.

Mariann Grønseth er administrerende direktør i Torghatten Midt. Foto: Torghatten

– Før man har full oversikt over skadeomfang, er det vanskelig å si noe om kostnader på skadene.

Rederiet er i skrivende stund i dialog med AtB – kollektivtransportforvalter for Trøndelag – om alternativ fergeløsning over nyttår.

– Så snart denne er klar, vil rederiet sammen med AtB informere om denne, sier hun.

Vet ennå ikke årsaken

Det var NRK som først skrev om saken klokken 07:27 i morges, og siterte 110-sentralen på at brannen i styrhuset var slukket «og alt er under kontroll» ved verftet på Purkholmen på Ottersøya på Namdalskysten.

– Hva vet dere om grunnen til at det tok fyr i igjen?

– Hvis du forteller meg det, er du god, sier Dekkerhus.

Han forteller at det var et survey-team om bord dagen før, for å finne tilløp og skadeomfang.

– De spør seg vel, de òg.

Dekkerhus understreker at det vil ta tid før årsaken være klar, men at det kan være mange grunner til at en brann oppstår.

Torghatten Midt sin MF «Helgøy». Foto: Ole-Martin Nilsen/Torghatten Midt

– Det blir bare spekulasjoner, men kan være så enkelt som at et batteri har tatt fyr.

Brant sist torsdag

Ingen ble skadet da fergen brant sist torsdag heller. De materielle skadene var imidlertid langt mer omfattende.

– Vi fikk brann i ei ferge som stod i dokken i natt. Vi har heldigvis ingen skadde personer. Det er bare materiell og utstyr, sa Dekkerhus til NRK da.

Brannen blusset opp igjen på formiddagen, også dette i styrhuset. Den gangen ba brannvesenet om hjelp fra Sivilforsvaret, som rykket ut med tjenestepliktig mannskap. Slukningsarbeidet ble vanskeliggjort av gassbasert sveiseutstyr om bord, uten at det så langt er konkludert med at dette kan forklare årsaken til brannen.

Dokken overlevde

Verftet har investert tungt i en overbygget og oppvarmet «arktisk» tørrdokk. Det har gitt god uttelling i markedet, og gode og effektive arbeidsforhold for verftsarbeiderne, fortalte Dekkerhus til Kystens næringsliv i juli i år.

Fra innsiden av verftshallen, med et tidligere oppdrag. Foto: Moen verft

– Hva vet dere om skadene på selve dokken?

– Undersøkelsesteamet har gått gjennom bygget også, og det ser ut til at det har gått bra med selve konstruksjonen. Det blir imidlertid en god del tiltak og nedvask.

Verftssjefen sier at verftet har fått godt skussmål fra brannvesenet på egen rutiner.

– Vi er ISO-sertifisert på kvalitet og miljø, og jeg opplever at samarbeidet på varsling og handling fungerte bra. Vi fikk skryt fra det lokale brannvesenet, som sa at de ikke hadde opplevd tilsvarende samarbeid.

På hva som skjer videre med fergen, er Dekkerhus mer tilbakeholden.

– Ingen tvil om at det påvirker prosessen. Jeg vet ennå ikke hva som skjer videre.

Han håper at skadene ikke er for omfattende eller dyre.

– Det må først konkluderes. Selv har vi forsikring for denne typen hendelser.