Familiebedriften blir Norges ferskeste stålleverandør

Egne behov, og en lokalitet midt i grøtfatet til norske verft i vest skal gi kort vei til europeisk stål. Bransjen applauderer.

Bauta Construction.
Bauta Construction.Foto: Bauta Construction

– Vi har alltid tenkt at dette var en tjeneste vi skulle hente eksternt. Det ble krevende.

Daglig leder i Bauta Group, Daniel Sundet, forteller til Kystens Næringsliv at Bauta har vokst seg langt forbi gamle målsettinger.

Ønskes velkommen

Bauta Group er et familieeid industrikonsern fra Tomrefjord i Vestnes kommune. Selskapet har aktivitet langs hele kysten, med rundt 550 ansatte i 20 selskaper innen stålarbeid og sveis, elektro, eiendom, bygg og akvakultur.

– Vi har 5000 tonn stål under bygging, og har shoppet rundt i Norge etter stål, og kuttet på fem ulike plasser.

Det siste halvåret har derfor gått med til å vurdere muligheten til å bli sin egen herre på leverandørsiden av stål, men også av aluminium og rustfrie produkter.

– Det er bare positivt, tror verftsdirektør Ronny Opsjøn Langset.

Vard Langsten er et av de mange verftene som nå kan være en kort bil- eller seilingslengde unna den nye stål-utfordreren. Selv kjøper de ferdigkuttet stål direkte fra leverandøren Norsk stål.

– Bauta Group er allerede en samarbeidspartner for oss, og jeg tror nok at vi kommer til å ha dialog og se på muligheter for samarbeid.

Det ønsker han imidlertid ikke å forskuttere.

– Først og fremst vil dette uten tvil vil styrke regionen, og være noe verftene kan dra nytte av.

– Også på ledetid?

– Helt klart. Jeg kan bare si lykke til, og at det er flott at en lokal aktør går godt og ekspanderer.

Veletablert konkurranse

Det blir i kombinasjon med bearbeiding som kapping, skjæring, sandblåsing og priming – og altså gode muligheter for lokale arbeidsplasser. Industribedriften er en av landets største aktører på stål, og har rammeavtaler med de fleste verft rundt om i landet, med 300 sveisere på oppdrag.

– Vi er frittstående, og tilbyr tjenester til alle. Det er egentlig ikke så mange som slår oss på tonn, sier John Arve Sundet.

Det er en etablert industri Bauta nå skal konkurrere mot. Yngste selskap i bransjen er rundt 100 år gammel.

– Konkurranse er sunt i alle marked. Vi tror at det er plass til alle som holder på med dette, mener daglig leder.

Tyngdepunktet i konsernet, Bauta Maritime, har til nå rettet seg mot skipsindustrien.

Nå får datterbedrifter som Bauta Construction og Bauta Electro selskap av Bauta Metal og Bauta Processing.

Bauta Construction har tradisjonelt rettet seg mot samferdsel som eksempelvis fergekaier.

– Nå har vi dreid den delen også mot offshore og havbruk.

Direkte import

Nyetableringen er trolig også gode nyheter for rundt 30 norske verft, og i særlig grad for rundt halvparten av dem. De har nemlig kort vei fra det 10 mål store industriområdet som nå etableres på Skorgeneset i Vestnes, tvers over fra Molde i Møre og Romsdal.

Der kommer det kommer det bygningsmasse på drøyt 3600 kvadratmeter – og direkteimport av stål fra fastlandseuropa.

– Vi håper på korte linjer og kort leveringstid, og er i dialog med ulike stålverk i Europa, forteller Sundet.

Selv om avtalene med Molde og Romsdal havn IKS og Bauta Group er fersk, skal den første leveransen skje allerede i juli i år. Full oppstart blir i første kvartal til neste år.

– Det blir trolig også en del mellomlagre, i tillegg til at vi skal gi kunder muligheten til direkte leveranse fra våre leverandører.

I første omgang prioriteres det Sundet omtaler som «melk og brød»-produkter.

– Det som er mest i omløp, og altså skipsindustri og mekanisk industri.


– En risiko med store lagre?

– Det er det. I tillegg til at vi må bygge stein for stein og utvikle oss ytterligere i Bauta Metal når etterspørselen krever det.

Metal og Processing

Bauta Metal skal i den nye modellen stå for innkjøp og salg, mens Bauta Processing skal besørge bearbeiding.

– Vi er selv en stor forbruker av stål og har over tid sett at det er et behov for flere aktører i dette segmentet. Vi mener at vi med vår erfaring og nettverk skal kunne bidra på en god måte, til det beste for norsk industri, sier Sundet.

Det er Vebjørn Bårdsnes som blir driftsleder på det nye anlegget, med Kjell Flaathe-Simonsen som salgsleder for Norge.

Flaathe-Simonsen har bakgrunn fra Norsk stål, som har hatt en del utskiftinger i ledelsen i år.

(Copyright)
Publisert 21. May 2024, kl. 03.01Oppdatert 21. May 2024, kl. 06.19