Familieeid selskap saksøkes for 42 millioner kroner

Sea1 Offshore Rederi saksøker Brunvoll for nærmere 42 millioner kroner for det de mener er mangelfull og grov uaktsomhet ved levering til to offshore-ship.

Konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal, i det maritime industriselskapet Brunvoll må i retten etter at Sea1 har saksøkt Brunvoll for 42 millioner kroner.
Konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal, i det maritime industriselskapet Brunvoll må i retten etter at Sea1 har saksøkt Brunvoll for 42 millioner kroner.Foto: Brunvoll

– Vi har ingen kommentar til denne saken, sier konsernsjef hos Brunvoll, Kåre Øyvind Vassdal til Kystens Næringsliv.

Heller ikke advokaten til saksøker Sea1 Offshore ønsker å kommentere saken.

Møre og Romsdal tingrett hvor Brunvoll er saksøkt for 42 millioner kroner. .Foto: Møre og Romsdal tingrett

– Vi ønsker ikke å gi noe form for kommentar før hovedforhandling (rettssaken), sier Anders W. Færden i Wikborg Rein advokatfirma til Kystens Næringsliv.

Tvistesaken kommer opp i Møre og Romsdal tingrett den 28. oktober. Det er satt av fem dager til saken.

Leveransene var mangelfulle

Saksøkte Brunvoll leverte og monterte i 2021/2022 såkalte O-ringer (bladtetninger) på skipene Siem Helix 1 (Helix 1) og Siem Helix 2 (Helix 2), som begge var eid av Sea1 Offshore Rederi AS (tidl. Siem Offshore Rederi AS) (Siem).

Det er enighet om at leveransene var mangelfulle.

Tvisten gjelder spørsmålet om Siem har krav på erstatning fra Brunvoll som følge av manglene, står det i sluttinnlegget som er tilgjengelig i forkant av saken.

Inntatt i kontrakten er en ansvarsfraskrivelse som innebærer at Brunvoll kun kan holdes erstatningsansvarlig dersom Brunvoll har opptrådt grovt uaktsomt. I korte trekk er det dette denne saken handler om, og skal avgjøres i tingretten.

I tillegg handler det om alvorlighetsgraden og potensielle konsekvenser.

«Oljelekkasje er alvorlig nok og kan i større mengder føre til skade på miljøet, men med etterfylling av olje i henhold til normale rutiner er det ikke snakk om noen umiddelbar fare for liv og helse eller at skipet tar skade eller forliser», slik det heter i selskapets innlegg til retten.

Advokat Anders W. Færden hos Wikborg Rein krever at Brunvoll må gjøre opp for seg.

Anders W. Færden Advokat for Sea1 Offshore i saken mot Brunvoll.Foto: Wikborg Rein
«Brunvoll Volda AS' («Brunvoll») handlinger og unnlatelser som ledet til leveransene av ubrukelige o-ringer (bladtetninger) til bruk på propellanleggene på Sea1 Offshore Rederi AS' («rederiet») to skip, utgjorde grov uaktsomhet», skriver han i sitt sluttinnlegg.

Brunvoll Volda avviser at de har vist grov uaktsomhet. De krever at de blir frifunnet for søksmålet.

Bakgrunnen for saken er som følger (i korte trekk, hentet fra rettens papirer):

«Det ble i mars 2023 oppdaget en oljelekkasje på Helix 1.

Årsak til lekkasje var på dette tidspunkt ukjent. Det ble utført tilleggsdokking og Brunvoll oppdaget da at det var unormal slitasje på halvparten av propellbladtetningene (O-ringene).

Som del av arbeidet med å utbedre slitasjen på propellbladtetningene, ble nye O-ringer installert av Brunvoll.

På dette tidspunktet var man fortsatt ikke klar over at O-ringene som ble benyttet hadde blitt levert med feil hardhet fra underleverandørens side, slik at det fortsatt var den samme mangelfulle O-ring, med hardhet 70 shore, som ble installert på Helix 1.

Etter at det ble oppdaget at det var unormal slitasje på bladtetningene på Helix 1 i mars 2023, satte Brunvoll i gang arbeidet med finne årsaken.

Leverte O-ringer med feil hardhet

Det arbeidet begynte kort tid etter at oljelekkasjene ble oppdaget og ble ferdigstilt 28. april 2023.

Brunvoll informerte Siem umiddelbart om grunnen. Brunvolls analyse viser at man avdekket at bakgrunnen for slitasjen skyldtes at underleverandør Tingstad hadde levert O-ringer med feil hardhet, som dermed førte til at bladtetningene fikk unormalt høy slitasje.

Spørsmålet i saken er om Brunvoll er erstatningsansvarlig for saksøkers tap som følge av feilleveransen av O-ringer på saksøkers skip Helix 1 og Helix 2.»

(Copyright)
Publisert 22. October 2024, kl. 03.21Oppdatert 22. October 2024, kl. 07.34
BrunvollSea1 OffshoreMøre og Romsdal tingrett