Får 350.000 til å rekruttere ungdom

– Dette er aldeles strålende, sier en smørblid sjef i Maritime Bergen. Nå har departementet åpnet lommeboken med støtte til et prosjekt rettet mot ungdom.

Prosjektleder i Maritime Bergen, Krysta Alexa Singh, fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og daglig leder i Maritime Bergen Sigvald Sveinbjørnsson.
Prosjektleder i Maritime Bergen, Krysta Alexa Singh, fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og daglig leder i Maritime Bergen Sigvald Sveinbjørnsson.Foto: Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Sigvald Sveinbjørnsson fikk den glade meldingen fra Næring- og fiskeridepartementet dagen før han selv gikk på ferie: Regjeringen gir 335 000 kroner til Maritime Bergens arbeid med rekrutteringsprosjektet «Ka vil DU bli?».

Det er rettet mot niendeklassinger i hele Vestland fylke.

Utvider til hele fylket

Prosjektet går ut på at Maritime Bergen i samarbeid med sine medlemsbedrifter arrangerer fagdager for niendeklassinger, der de får besøke maritime bedrifter i regionen.

– Vi i Maritime Bergen har i flere år tilbudt slike fagdager for elever i Bergen. Nå ønsket vi å utvide dette til hele Vestland fylke, sier Sigvald Sveinbjørnsson til Kystens Næringsliv.

Prosjektet går over tre år, og meningen er å nå så mange niendeklassinger som mulig.

Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss setter stor pris på initiativet, som kommer fra Maritim Bergen.

– Prosjektet er et godt initiativ for å vise ungdom mulighetene i maritim næring før de søker seg til videregående opplæring. Det er mange som ikke er klar over hvilke muligheter som finnes i denne næringen, og da er tidlig innsats viktig. Vi har tro på at Maritime Bergen kan bidra positivt til å synliggjøre næringen, sier hun i en pressemelding.

Satser på flere jenter

Sigvald Sveinbjørnsson legger ikke skjul på at den maritime bransjen sliter med rekrutteringen.

– Vi har store utfordringer, og vi har for eksempel ikke vært særlig flinke til å trekke til oss kvinner til bransjen. Det har skjedd en bedring, men det må gjøres mer. Derfor kommer vi nå også til å utvide med egne jentedager, sier han.

Vi har store utfordringer, og vi har for eksempel ikke vært særlig flinke til å trekke til oss kvinner til bransjen.

Sigvald Sveinbjørnsson, leder i Maritime Bergen

Det er fiskeri- og havministeren glad for:

– Vi er avhengig av at flere velger maritim utdanning og karriere, og at det rekrutteres fra hele befolkningen. Næringen er fortsatt kraftig mannsdominert, spesielt til sjøs. Derfor er egne jentedager veldig positivt, sier hun.

Les også hva Odfjell SE tilbyr kvinner for å trives bedre i rederiet:
– Dette er en anerkjennelse av de utfordringene som bransjen og dermed hele landsdelen står i, og det er veldig positivt, sier Sigvald Sveinbjønsson i Maritime Bergen.
(Copyright)
Publisert 1. July 2024, kl. 03.16Oppdatert 2. July 2024, kl. 08.49
OpplæringBergenMaritime BergenOdfjellSigvald Sveinbjørnsson