Får 90 millioner for å få fart på nye drivstoffløsninger

Et nytt kraftsystem er nå under utvikling for å å hjelpe de største skipene til å ta i bruk fornybart drivstoff raskere. Stordabuer står bak.

Ada M. Jakobsen, leder i Maritime Cleantech.
Ada M. Jakobsen, leder i Maritime Cleantech.Foto: Maritime cleantech

Ikke alle store skip er rigget for å bruke fornybar energi. Det blir ofte en for stor operasjon å skifte ut gamle motorer, med enten ammoniakk-løsninger, batterihybrider, eller karbonfangst-teknologi.

I tillegg medfører det enorme utgifter å bygge om de største skipene våre.

Og ikke minst er det ofte mangel på plass, når gamle dieselmotorer skal byttes ut med utslippsfrie framdriftsløsninger.

Men nå har flere europeiske teknologiaktører slått seg sammen for å gjøre noe med dette. De skal utvikle et helt nytt kraftsystem, med 90 millioners støtte fra EU.

Tidligere kystvaktskip blir testarena

Det tidligere kystvaktskipet KV Senja, nå omdøpt til RV North Star, skal fungere som flytende laboratorium for prosjektet.

Skipet vil bli utstyrt med det nye likestrømsnettet, som skal testes opp mot skipets systemer under reelle sjøforhold.

Fartøyet er gjort tilgjengelig som testarena for prosjektet gjennom Sustainable Energy katapultsenter.

– Vi ser frem til å bruke testkapasiteten vår til å utvikle nye løsninger som vil bidra til reduserte utslipp fra global skipsfart. Teknologien vil først bli utviklet ved vårt testsenter på land, før den demonstreres til sjøs om bord på RV Northstar, sier Willie Wågen, administrerende direktør i Sustainable Energy katapultsenter i en pressemelding.

(Vilkår)
Publisert 19. February 2025, kl. 07.57Oppdatert 19. February 2025, kl. 07.59
Maritime Cleantech