Får mer penger, må kutte likevel

Kystverket får en økning til 3,84 milliarder i statsbudjettet. Likevel må den store etaten redusere driften.

Fungerende kystdirektør Per Jan Osdal må kutte på deler av driften til Kystverket.
Fungerende kystdirektør Per Jan Osdal må kutte på deler av driften til Kystverket.Foto: Lill Haugen /Kystverket

– Vi er fremdeles nødt til å se nærmere på hvilke muligheter vi har for å justere ned nivået på deler av driften vår, sier fungerende kystdirektør Per Jan Osdal i en pressemelding.

Kompenserer ikke for prisveksten

Han viser til at styrkningen av Kystverkets rammer med 281 millioner kroner ikke fullt ut kompenserer for prisveksten de senere år.


Kystdirektøren er fornøyd med at regjeringen har valgt å styrke Kystverkets driftsramme.

– Vi opplever at styrkningen av driftsrammene er i tråd med Nasjonal transportplan 2025–2036 som prioriterer vedlikehold og utbedringer av den eksisterende infrastrukturen vår, som består av både farleder med fysiske navigasjonsinnretninger og ulike digitale tjenester for våre brukere. Den foreslåtte styrkningen av driftsrammene vil sette oss i bedre stand til å gjøre nettopp dette, sier han i meldingen.

Her vil det være framdrift

Av igangsatte tiltak vil det være full framdrift her:

  • Bognes–Tjeldsund–Harstad med innseilinger.
  • Stamsund–Risøyrenna med gjennomseiling Raftsundet.
  • Innseiling Mo i Rana.
  • Innseiling Florø.
Det vil fortsatt være full framdrift ved innseilingen til Florø.Foto: Westcon

De tre sistnevnte tiltakene skal etter planen ferdigstilles i 2025, mens Bognes–Tjeldsund–Harstad med innseilinger vil pågå fram til 2027.

Av fiskerihavnetiltak som er besluttet igangsatt vil det være framdrift i:

  • Mehamn fiskerihavn (ferdigstilles i 2025).
  • Husøy fiskerihavn (ferdigstilles i 2026).
  • Kjøllefjord fiskerihavn (ferdigstilles i 2026).
(Vilkår)
Publisert 8. October 2024, kl. 12.22Oppdatert 8. October 2024, kl. 12.22