Får mer penger, må kutte likevel
Kystverket får en økning til 3,84 milliarder i statsbudjettet. Likevel må den store etaten redusere driften.
Saken oppsummert
- Kystverket får rammene økt til 3,84 milliarder kroner i statsbudsjettet for 2025.
- Til tross for økningen må etaten redusere driften.
- Økningen på 281 millioner kroner kompenserer nemlig ikke for prisveksten de siste årene.
- Kystdirektøren er fornøyd med styrkingen, men påpeker behovet for justeringer.
- Flere igangsatte prosjekter vil likevel fortsette som planlagt.
– Vi er fremdeles nødt til å se nærmere på hvilke muligheter vi har for å justere ned nivået på deler av driften vår, sier fungerende kystdirektør Per Jan Osdal i en pressemelding.
Kompenserer ikke for prisveksten
Han viser til at styrkningen av Kystverkets rammer med 281 millioner kroner ikke fullt ut kompenserer for prisveksten de senere år.
Dette er Kystverket
- Kystverket ble etablert i 1974 ved sammenslåingen av Fyr- og merkevesenet, Losvesenet, og Havnedirektoratet.
- Kystverket er en etat under Nærings- og fiskeridepartementet.
- Foruten å legge til rette for sikker, miljøvennlig og effektiv ferdsel i norske havområder, skal etaten også hindre og begrense miljøskade ved akutt forurensning.
- Kystverket er myndighet, fagorgan og statlig utbygger, og drifter og forvalter maritim infrastruktur, maritime tjenester og statlige beredskapsressurser.
- Kystverket har blant annet ansvar for å utvikle og vedlikeholde den maritime infrastrukturen for trygg og effektiv sjøferdsel, som omfatter om lag 22 000 sjømerker, deriblant fyr og over 14 000 dagmerker.
- Lostjenesten og de fem sjøtrafikksentralene som overvåker skipstrafikken langs kysten er også del av Kystverket.
– Vi opplever at styrkningen av driftsrammene er i tråd med Nasjonal transportplan 2025–2036 som prioriterer vedlikehold og utbedringer av den eksisterende infrastrukturen vår, som består av både farleder med fysiske navigasjonsinnretninger og ulike digitale tjenester for våre brukere. Den foreslåtte styrkningen av driftsrammene vil sette oss i bedre stand til å gjøre nettopp dette, sier han i meldingen.
Her vil det være framdrift
Av igangsatte tiltak vil det være full framdrift her:
- Bognes–Tjeldsund–Harstad med innseilinger.
- Stamsund–Risøyrenna med gjennomseiling Raftsundet.
- Innseiling Mo i Rana.
- Innseiling Florø.
De tre sistnevnte tiltakene skal etter planen ferdigstilles i 2025, mens Bognes–Tjeldsund–Harstad med innseilinger vil pågå fram til 2027.
Av fiskerihavnetiltak som er besluttet igangsatt vil det være framdrift i:
- Mehamn fiskerihavn (ferdigstilles i 2025).
- Husøy fiskerihavn (ferdigstilles i 2026).
- Kjøllefjord fiskerihavn (ferdigstilles i 2026).