Feirer verdens minste cruisebåt
I 130 år har den sjarmert turister og bergensere. Skipper Steinar Rosvold har stor tro på framtiden for det som trolig er verdens minste cruisebåt.
– Det er bare kjekke folk som bruker «Beffen», sier Rosvold.
Etter et langt liv som kaptein er han blitt pensjonist. Men den erfarne sjømannen var ikke helt ferdig på «bøljan blå».
Da han fikk tilbudet om å bli skipper på «Beffen» var han ikke i tvil.
Gratis billetter og sjokolade
I ett år har han seilt fram og tilbake over Vågen. På selveste 130-årsdagen torsdag var det ikke bare billetten som var gratis.
– Bare forsyn dere, sier skipperen og rekker fram kurven med sjokolade når Ulrik (11) og Tirill (13) entrer skuten.
Beffen
- I 1894 så en ingeniør behovet for en ferjeforbindelse over Vågen i Bergen havn. 15. mai 1894 ble «Bergens Elektriske Færgeselskab» stiftet.
- I august 1894 startet to ferjer i drift, begge i stand til å frakte 16 passasjerer.
- Senere samme år ble ytterligere 6 ferjer satt i drift på forskjellige ruter i havna.
- Ferjene fikk ikke navn, bare tall: «BEF 1», «BEF 2» osv. Båtene fikk etter hvert kallenavnet «Beffen».
- Tverruten forbinder øst- og vestsiden av Vågen med to kaier. På østsiden er kaien ved Bradbenken foran Havnekontoret. På vestsiden er kaien ved Nykirkekaien.
- Dagens båter er knappe sju meter og bygget i 1977 ved Hausberg Båtbyggeri på Sotra.
- Den elektriske motoren er på 22,5 hk.
- I Norge er «Beffen» det første «nullutslippsfartøy» som er sertifisert som «passasjerskip».
For første gang skal de seile de drøye to minuttene det tar med med «Beffen» over Vågen, slik tusener av bergensere og turister har gjort før dem.
Det er plass til et tjuetalls passasjerer på de langsgående benkene, men til daglig har ikke Rosvold og de andre kapteinene lov til å ta imot flere enn tolv passasjerer.
Fram og tilbake, fram og tilbake …
«Beffen» frakter både de som skal på jobb og turister som skal ha seg en tur på Akvariet ute på Nordnes. Det vesle fartøyet har blitt en del av bybildet og er nærmest for en institusjon å regne for bergenserne der den tøffer uslitelig fram og tilbake, fram og tilbake …
Monica Rimestad, leder for Kystkultursenteret
Ruten går mellom 0730 og 1615 hver arbeidsdag. I helgene er det fri.
– Vi er tre-fire som deler på jobben med å styre skuta, sier Steinar Rosvold.
64-åringen hopper ikke i taket av lønnen.
– Men det er hyggelig med litt ekstra på toppen av pensjonen, mener han.
Lever på støtte
Mye penger har det aldri vært i «Beffen».
I flere og lange perioder har driften av ferjen slitt med dårlig økonomi, men er blitt reddet av privatpersoner eller firmaer som har sett verdien av den tradisjonsrike farkosten.
Som på våren 2020, da det for alvor så ut til å være slutt for den ikoniske ferjen. Rutene ble lagt ned, og båtene nesten solgt da Bergen kystkultursenter tok grep.
Med støtte fra flere lokale selskaper og kommunen ble de tre båtene kjøpt og driften fortsatte.
Et byanliggende
To av båtene går nå sommerrute fra Vågen, via Akvariet, Norges Fiskerimuseum og ut til Gamle Bergen.
– Denne ruten er svært populær. Vi har hatt en god økning i passasjertallet sammenliknet med tidligere år, sier lederen av Kystkultursenteret og Beffen Drift, Monica Rimestad, til Kystens Næringsliv.
Hun mener «Beffen» sin framtid er et byanliggende.