Feiret skipsdåp og verdensarv-kontrakt i én håndvending
Familierederiet Misje sin satsing på moderne og grønne fartøy har sikret rederiet kontrakt med gruveselskap i verdensarvområdet Gudvangen.
– Det er helt fantastisk. Der jobber de med elektriske lastebiler og ladestasjoner. Vi kan gå utslippsfritt inn og hente last hos Gudvangen Stein, sier reder og teknisk sjef Roald Misje i familierederiet Misje.
Bifall fra ungdommene
Onsdag var det duket for dåp på søsterskipet Misje Verde.
– Båten er helt lik den første, forklarer Misje.
De 90 meter lange fartøyene med en bruttotonnasje på 3.483 tonn har en kraftig batteripakke fra Corvus som gjør det mulig å gå kystnært med elektrisk drift mot havner og losseområder. Rederiet er store på tørrbulk, med kunder på kunstgjødsel, sement og stein.
– Alt vi kan tjene penger på. Med disse fartøyene har vi i tillegg mesanindekk. Da kan vi ta prosjektlaster, forklarer han.
Helt fremst, i skyggen av den store bulbbaugen, har Kristoffer, Benjamin og Jonas fra Ågotnes i Øygarden utenfor Bergen på søkt ly for solen. Passe tilfeldig, men champagneflasken henger klar til dåp. Det utløser litt latter fra ungdommene, som understreker at de synes det er stas med et fartøy med røtter i heimkommunen.
– Veldig kjekt å se et lokalt rederi, mener Kristoffer.
Alle tre synes ruggen på 90 meter er et imponerende skue tett på.
– Og så fargen, da! skyter Jonas inn om det karakteristisk grønne skroget.
Krav om nullutslipp
Staten har satt krav om utslippsfri skipstransport innen 2030 om Gudvangen Stein vil fortsette driften. For at Misje-skipene skal kunne gå både inn og ut av Nærøyfjorden på batteri, er man avhengig av å få på plass ladestasjon slik man nå jobber med.
– Vi er begynt å merke at også andre kunder etterspør grønne fraktløsninger. Vi kan ikke gå til 100 prosent utslippsfritt i ett trinn, men vi har nå tatt et initiativ som bringer oss et skritt nærmere, sier Misje.
Rederiet er nå i tenkeboksen om de skal størrelsen på batteripakken fra Corvus i kommende nybygg. Én megawatt kan altså bli til to, med alt det medfører av ekstra vekt og kostnad.
Ellers følges malen fra Misje Vita og Misje Verde 100 prosent.
– Da blir Geir'en glad, ler rederen idet Geir Bjørkeli i batterileverandøren Corvus nærmer seg.
Vurderer større batteri
Tørrbulk-rederiene har opplevd et oppsving i markedet det siste halvannet året etter at mange har vært gjennom en tyngre periode.
Det er godt nytt for nybyggprogrammet til Misje, der flåten skal fornyes med to nybygg i løpet av året og ytterligere to neste år.
– Vi har kontrakt på seks skip med opsjon på fire til. Så får vi vurdere opsjonen med verftet etter hvert, sier Misje.
Skipene bygges på Sri Lanka, ved et verft eid av det japanske verftskonsernet Onomichi Dockyard. Det er verftskostnadene som får Misje til å gå utenlands.
– Vi har vært fornøyd med samarbeidet så langt, sier Misje.
På lastedekket gjør gudmor og finansdirektør Alina Printseva seg klar til den høytidelige dåpsseansen, mens pent kledde gjester stiger opp landgangen og håndhilser på reder Misje.
Samtidig, i siktelinjen foran baugen, sitter en kvinne i sin beste alder og smiler.
– Bergen og skipsdåp. Det finnes nesten ikke noe finere.
(Vilkår)