Ferge til 80 millioner ga utslippsfri overfart – og fastboende som vurderer å flytte

Ny teknologi gir hodebry og uenighet i Porsgrunn.

MF «Sandøy», her i Nederland.
MF «Sandøy», her i Nederland.Foto: Brevik

– Jeg har ikke de store forventningene, sier Rødt-politiker Kjersti Ann Madsen til Kystens Næringsliv.

I september i fjor var dieseltiden endelig over for pendlerne og skoleelevene mellom Sandøya og Brevik i Porsgrunn kommune i Telemark.

Nye MF «Sandøy» erstattet gamle MF «Oksøy», og ga både bedre kapasitet om bord og ikke minst en langt mer moderne ferge enn det den nær 60 år gamle fergen kunne tilby. Den gamle fergen ble solgt til turistformål til rederiet Tilsvartisen i Nordland.


Det var imidlertid hele to år etter at den nye fergen stod klar. Og fremdeles er ikke alle fornøyd.

Lavere frekvens

Om bord på den 52 meter lange fergen, som ble produsert og ferdigstilt på det nederlandske verftet Holland Ship Electric, befinner det seg 1,3 megawattimer med Corvus Energy sine Orca ESS-batterier.

Fartøyet ble ferdigstilt i 2021.

Ny teknologi og helelektrisk drift har samtidig gitt et problem: Ladetiden gir langt lavere antall avganger i døgnet. Seks ifølge noen. Det har, slik Varden forteller, satt sinnene i kok blant brukere av stamveien til og fra fastlandet.

Til avisen sier Rødt-politiker Kjersti Ann Madsen dette:

– Noen som tidligere brukte 40 minutter til jobb, må i dag bruke et par timer.

Vurderer å flytte

Til Varden forteller pendlere og politikere at passasjerer vurderer å flytte fra øyen for å få hverdagen til å gå opp. Det var lokalavisen som først skrev om saken.

Fengselsbetjent Stein Haugland forteller dette til lokalavisen:

– Jeg må ta 06.10-fergen til jobb. Da kommer jeg fram 45 minutter før tida og må sitte utenfor fengselet å vente til jeg kan begynne på jobb. Vi er flere i samme situasjon, sier han om en situasjon som trolig er lik på begge sider av muren.

Det er imidlertid fergen selv som så langt har hatt lengst ventetid.

Lang fødsel

Ifølge NRK lå fergen i ro i hele to år før den kunne settes i drift, og for mange fastboende begynte å miste motet.
– Vi skulle få en ferge som er stor nok for øyen. Vi skulle få en elektrisk ferge og alt skulle bli så mye bedre. Nå er det bare rot fra ende til annen, og vi vet ikke om vi får fergeanlegg eller om fergen kommer til å bli brukt hos oss, sa Margunn Haugland til NRK i april 2022.
Noen som tidligere brukte 40 minutter til jobb, må i dag bruke et par timer.

Rødt-politiker, Kjersti Ann Madsen.

Haugland er leder for Sandøya vel, og målbar frustrasjonen rundt kommunens håndtering av fergesaken: Kommunen hadde ikke budsjettert med penger til nye kaier og ladestasjoner.

– Det er bare å beklage så mye vi kan for at vi har havnet i denne situasjonen. Skandale er et passende ord, sa datidens Ap-ordfører i Porsgrunn, Robin Kåss til NRK.

Først i september 2023 kunne de første bilene og passasjerene kjøre utslippsfritt.

Bekymret for enda færre avganger

Til Kystens Næringsliv sier Rødts Madsen at hennes største bekymring er at øyfolket mister enda flere avganger. Nylig tok hun til orde for at politikere og velforeninger må bli hørt hvis ruten igjen blir satt ut på anbud.

Husk å stemme på den kommunen du mener er Årets maritime kommune 2024:

Tilbudet har nemlig så langt vært et delt eierskap mellom Porsgrunn kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune. Nå skal fylket overta ansvaret.

– Vi må forholde oss til nåtiden, og må være sikre på at vi ikke mister flere avganger.

Noen løsning på dagens situasjon har hun ikke.

– Jeg har ikke de store forventningene, men ønsker at brukerne blir hørt om det skal justeres på avganger.

100 prosent regularitet

Daglig leder Georg A. Steintveit i Brevik fergeselskap er imidlertid godt fornøyd med fergekjøpet, som driftsselskapet har rukket å teste gjennom en full vintersesong.

– Fantastisk fin. 100 prosent regularitet, og lite driftsavbrudd. Nå har vi en vintersesong bak oss, og sikter på en optimalisering i løpet av sommeren.

Steintveit forteller om gode tilbakemeldinger både fra mannskapet og fra passasjerer etter omleggingen.

– Det er snakk om en betraktelig økning i kapasitet, noe jeg opplever at langt de fleste er fornøyd med. Samtidig mener enkelte at det var bedre med hyppigere avganger.

Daglig leder er åpen for flere avganger om det lar seg gjøre, og håper at en eventuell omlegging kan gjøres i samarbeid med velforeninger og lokale brukere.

To løsninger

To forhold kan bøte på frekvensnedgangen. Det ene er et ekstra batterisett om bord, det andre er løsning for hurtigere lading. Begge innebærer store økonomiske løft.

– I siste instans valgte man ikke å installere hurtiglader, minnes Rødts Madsen.

Hun mener at kostnaden på 12 millioner kroner for hurtiglading ikke spilte stor rolle.

– Jeg tenker at 12 millioner kroner i hurtiglading var av mindre betydning når man likevel skulle ha ny ferge.

[Ferieavvikling i kommunen har gjort det vanskelig å få klarhet i hva som skjedde rundt muligheten for hurtigere lading. Red.anm.]

Ekstra batteri om bord er enda dyrere, sier Steintveit i Brevik fergeselskap.

– Det er et vesentlig kostnadsspørsmål, og kanskje ikke så aktuelt akkurat nå.

Nytt batteri har en prislapp på rundt 16 millioner kroner, forteller daglig leder som har undersøkt kostnadene for de påtroppende eierne i fylkeskommunen.

Håper å øke frekvens

– Ville dere valgt annen teknologi i dag? spør vi daglig leder i fergerederiet.

– Det ville vi ikke. Elektriske ferger er det normale i dag, og passer godt for denne typen samband.

Steintveit legger til at en nødvendig innkjøringsperiode også har bidratt til et redusert tilbud.

– Det er jo snakk om en ny ferge, der mannskapet har trengt opplæring. Det har også ført til lengre tid mot kai. Samtidig ser vi at det blir mer effektivt med tiden, og håper på å få øket frekvensen gjennom sommeren.

Det er ikke nødvendigvis en helt enkel kabal å få opp.

– Problemet er at det gir konsekvenser for korrespondansen med for eksempel skole- og skolestart.

(Copyright)
Publisert 2. July 2024, kl. 03.01Oppdatert 5. July 2024, kl. 06.12