Fergebrannen: – Det er første gang jeg har vært borti en sånn sak

Gjennomgang i ettertid har avdekket flere avvik på manglende typegodkjennelse i rederiet. Nå får bransjen beskjed om full gjennomgang.

Dag inge Aarhus er direktør i Sjøfartsdirektoratet.
Dag inge Aarhus er direktør i Sjøfartsdirektoratet.Foto: Sjøfartsdirektoratet

– Det er første gang jeg har vært borti en sånn sak, så langt jeg klarer å ta det igjen nå, sier Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Til Kystens Næringsliv sier avdelingsdirektøren at det er heller uvanlig at det oppdages bruk av materiell uten nødvendig typegodkjenning om bord i ferger.

Det var om bord på MF «Stord» det brant.Foto: Norled

– Så har det for all del skjedd lekkasjer med påfølgende røyk eller branntilløp, også på den aktuelle fergen.

Dramatisk midtfjords

16. oktober i fjor oppstod det brann og dramatikk om bord i Norled-fergen MF «Stord» fra 1987. Brannen oppstod i motorrommet, medførte mye dramatikk og medieomtale:


«Det er ikke kontroll på brannen, som skal ha startet i maskinrommet. Det dreier seg om fergen MF «Stord», som er en reservemateriell for Norled», meldte Kystens Næringsliv denne formiddagen.

Fergen, som trafikkerer sambandet mellom Lavik og Oppedal på E39, måtte sende ut mayday kun to minutter etter avgang. Om bord var det 22 passasjerer som alle ble evakuert uten skader.

Det ble tidlig klart at brannen skyldtes sprekk i en drivstoffslange.

Nå viser det seg at slangen ikke hadde nødvendig typegodkjenning, ifølge Sjøfartsdirektoratet.

Brannen oppstod da slangen sprakk, og diesel sprutet over den varme motoren. Sjøfartsdirektoratet beskriver hendelsen som en klar svikt, trolig forårsaket av menneskelig feil.

Politiet har ikke avsluttet sin etterforskning av saken.

Til NRK sier politiadvokat Sigrid Sulland dette:

– Vi er kjent med informasjonen og etterforsker for å få klarlagt forholdet rundt dette.

Ikke vanlig

Etter at den direkte årsaken til fergebrannen nå er kjent, vil Sjøfartsdirektoratet gå ut med en sikkerhetsmelding til alle rederier, med det Aarhus forteller er «en påminnelse om å sjekke slanger og utstyr om bord».

– Alle kan gjøre feil, og dette er ganske standardiserte motorer som ikke bare blir brukt på ferger. For alt vi vet kan det være andre typer slanger, men det der det ikke har skjedd noe. Vi har ingen mistanke, men må forsikre oss om at alt er ok.

– Ingen innstramming?

– Nei, det ser vi ikke noen grunn til. Når det først har skjedd, går vi ut med en påminnelse.

Aarhus forteller at sikkerhet om bord ikke sjelden er tema for direktoratets årskampanjer.

– Som en del av våre tidligere årlige fokusområder har vi også hatt ett år der brann var i fokus.

Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled.Foto: Norled

Så langt uten svar

Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled sier til Kystens Næringsliv at deres egen gjennomgang etter hendelsen peker på svikt i egne rutiner.

– Det var en systemsvikt som medførte at en ikke godkjent slange var montert. Vi hadde ikke identifisert og implementert krav om typegodkjent slange på en tydelig måte.

Gjertsen forteller at slangen var bestilt fra godkjent leverandør, men at slangen som ble levert ikke var typegodkjent.

– Vi hadde ikke gode nok prosedyrer for å identifisere dette avviket. I etterkant av hendelsen har vi oppdatert våre prosedyrer og gått gjennom alle drivstofførende slanger i alle tilsvarende fartøy.

Flere avvik

Det avdekket samtidig flere avvik. Dette er det nå rettet opp i, forteller hun.

– Vi identifiserte ytterligere noen slanger som ikke var typegodkjent, og disse ble umiddelbart erstattet.

– Hvor mange fartøy ble kontrollert?

– Alle fartøy, uansett type gjennomgås, men vi har fem eldre fartøy bygget før 1980 i flåten som hovedsaklig fungerer som reservemateriell.

– Har disse en annen vedlikeholdsfrekvens?
MF «Stord».Foto: Norled

– Alle fartøy skal følge samme vedlikeholdsprogram, og sikkerhet om bord skal være like god, sier Gjertsen.

Ikke diskutert gebyr

Også i 2014 sprakk et høytrykksrør om bord på MF «Stord». I likhet med hendelsen mellom Oppedal og Lavik startet også den gang en brann i maskinrommet på fergen.

Aarhus i Sjøfartsdirektoratet understreker at det i 2014 ikke dreide seg om manglende typegodkjennelser.

– Å finne utstyr som ikke er beregnet for bruk er ikke vanlig.

I likhet med Norled deler også Sjøfartsdirektoratet informasjon med politiet i den fremdeles pågående etterforskningsfasen.

– Vi gir faglige innspill, og det er opp til politiet om de vil vurdere å forfølge saken.

– Hvilke reaksjoner kan direktoratet ty til?

– Vi har ikke diskutert noe eventuelt overtredelsesgebyr ennå, sier Aarhus.

(Vilkår)
MS «Stord» i 1987.Foto: Harald Sætre/Wikimedia Commons
Publisert 8. January 2025, kl. 04.00Oppdatert 8. January 2025, kl. 10.51
NorledFergeBrann