Fergeoppdraget gikk til Danmark

Hvide Sande Shipyard har fått oppdraget med en fullelektrisk ferge for Torghatten Nord.

Hvide Sande sitt nybygg nummer 158.
Hvide Sande sitt nybygg nummer 158.The Norwegian Ship Design Company (illustrasjon)

Dette blir verftets passasjerskip nummer 20 og deres største hittil. Fergen, som vil ha en kapasitet på 30 biler og 149 passasjerer, skal operere i Tromsø-området for det svenskeide fergerederiet.

Leveringstid for nybygg 158 skal være 31. mars 2026.

4 mwt

– Torghatten er en meget kvalifisert kunde, og vi ser frem til å levere et skip av høy kvalitet til avtalt tid, sier Carl Erik Kristensen, CEO i verftskonsernet Seasight Group i en pressemelding.

Fergen vil være utstyrt med en batteripakke på nesten 4 megawattimer, fire ganger større enn tidligere bygg hos verftet.

Skrog fra Polen

NSD 30CFc-designen er det Førde-baserte The Norwegian Ship Design Company som står for. Skroget er under bygging ved Montex Shipyard i Polen, og er forventet levert sommeren 2025, med påfølgende utrustning i Danmark.

I desember kunngjorde fergeselskapet oppstarte på en annen Troms-ferge. Den gangen ble hele jobben satt til Remontowa Shipbuilding i Polen. Fergen på 63,65 meter skal i rute på Stornes-Bjørnerå, og blir tilsvarende helelektrisk.

– I dette prosjektet har vi jobbet med å redusere vekta på båten så mye som mulig, og balansert opp mot det å få et drifts- og vedlikeholdseffektivt fartøy. Det er ikke et revolusjonerende design, men heller en kombinasjon av mange små detaljer, «mange bekker små», fortalte Eirik Olsen, driftsdirektør i Torghatten Nord.

Samme måned ble Torghatten Nords elektriske MF «Hinnøy» sjøsatt ved Cemre-verftet i Tyrkia. Dette fartøyet fått hele 9,2 megawatts ladeeffekt.

Fire ganger større

Hvide Sande Shipyard har ni tidligere nybygg basert på elektriske eller hybride løsninger under beltet, og er nå også involvert i prosjekter med hydrogen- og metanoldrift. Det er heller ikke første gang de står for en elektrisk ferge, ifølge dem selv.

Ikke alle Torghatten-oppdrag går til utlandet:

– Forskjellen består i at det forestående bygget innebærer en batteripakke med nesten 4 megawattimer, cirka fire ganger større enn det vi hittil har bygget. Så vi ser frem til å omsette våre erfaringer med grunnkonseptet i større skala, forteller verftets driftsdirektør, Jeppe Hoff.

Hvide Sande Shipyard ble grunnlagt i 1950, hvor fokus primært var på nybygging samt service og reparasjon av lokale fiskefartøyer. Siden 1990 har verftet også bygget ferger og arbeidsbåter, og de siste 12 årene har den grønne omstillingen i skipsfarten vært en vesentlig del av aktivitetene. Den nye fergen til Torghatten blir Hvide Sande Shipyards nybygg nummer 158.

(Copyright)
Publisert 11. June 2024, kl. 07.51Oppdatert 11. June 2024, kl. 12.17