Fikk hjelp av reder til å utvikle livreddende teknologi

Norseye har utviklet en app som kan redde liv og fartøy. Reder har vært med å utvikle teknologien – på grunnlag av dramatisk havari.

Norseye-firkløveret som nå ønsker å gå internasjonalt med sin rednings-app fra sin base i Kristiansund. Fra venstre: Sebastian Hopshaug (marine advisor), Sidsel Sæterøy (daglig leder), Terje Rødahl (operations manager) og Ingvild Sæterøy (project manager).
Norseye-firkløveret som nå ønsker å gå internasjonalt med sin rednings-app fra sin base i Kristiansund. Fra venstre: Sebastian Hopshaug (marine advisor), Sidsel Sæterøy (daglig leder), Terje Rødahl (operations manager) og Ingvild Sæterøy (project manager).Foto: Arvid Steen

I 2018 fikk en av Norseyes kunder alvorlige problemer i russiskkontrollert sone i Barentshavet.

En fiskebåt fra Husbyrederiene fikk maskinhavari. Bølgene var høye.

Redningsforholdene var særdeles vanskelige.

Situasjonen var alvorlig for fartøy og mannskap.

(Se video som ble tatt opp under de dramatiske hendelsene i 2018):

– Det var min far som sto midt oppi den situasjonen som skipper. Det var sterk storm, og det ble fort dramatisk i et farvann som russerne styrte. Men sammen med Norseye som var med å overvåke situasjonen og koordinere den med Kystvakten, endte alt godt, sier skipper og systemansvarlig i Husbyrederiene, Ole Anton Husby til Kystens Næringsliv.

Fartøyet ble slept inn til Båtsfjord av Kystvaktskipet KNM Nordkapp.

Siden den gang har Husbyrederiene alltid brukt Norseye. Fra mai i år ble den nyeste appen deres lansert.

Beredskap- og sikkerhetsstyringssystem-appen bidrar til at rederiet har full oversikt over alt fra mannskapslister, posisjon og et krise- og beredsskapsystem.

Som også inkluderer øvelser, prosedyrer og kontakt med redningssentral via Norseyes app.

– Vi vet av erfaring fra 2018 at det er godt at vi har sikkerhetssystemer som fungerer. Det redder liv og fartøy, sier Ole Anton.

Han legger til at rederiet er blant pilotkundene som har vært med å utvikle den nye appen som Norseye lanserte nylig.

Erfaringene både reder og Norseye tok med seg fra havariet i 2018 er blitt en viktig del av den nye appen. (Norseye het Safepath i 2018).

Nominert til Innovasjonspris

Under Nor-Fishing-konferansen som ble avholdt i Trondheim i forrige uke, ble Norseye nominert til Innovasjonsprisen for sin Norseye-app.

Kristiansund-selskapet med sine 21 ansatte har utviklet en «livline» som mange norske sjøfolk kjenner til, forteller daglig leder Sidsel Sæterøy.

– Vi har utviklet et appbasert beredskap- og sikkerhetsstyringssystem for næringsfartøy som inkluderer digital og operativ beredskap. Dette er vi de eneste i Norge som tilbyr. Innovasjonen ligger i koplingen mellom operativt personell hos vår 24/7-bemannet beredskapssentral, sier Sæterøy til Kystens Næringsliv.

Hun legger til at all informasjonen Norseye har om sine kunder, selvsagt er åpen for redningsressursene, dersom ulykken skulle være ute.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet

– Norseye kombinerer lovpålagt sikkerhetsstyring med lovpålagt beredskap gjennom digitalisering og en 24/7-beredskapssentral som kan gi livsviktige opplysninger til redningsmyndighetene, sier Sæterøy.

Hun legger til at de har et godt samarbeid med Redningsselskapet.

– Vi er ikke et redningsselskap. Men via vår app kan vi blant annet hjelpe HRS med viktig informasjon i forbindelse med små og store hendelser. Vi gir våre kunder verktøyene slik at de blir bedre i stand selv til å ta vare på båten og folkene om bord, sier hun.

Ut på det internasjonale markedet

Norseye er inne i sitt 11. driftsår. Selskapets digitale beredskap- og sikkerhetsstyringssystem brukes i dag av drøyt 200 små og store norske rederier.

Etter hvert som det egenutviklete systemet fra selskapet har fungert godt langs norskekysten, ønsker Sæterøy å gjøre et jafs av det internasjonale markedet.

– I dag har vi kun fire prosent av porteføljen vår i utenlandske rederier. Målet er å bli mye større. Det er realistisk, og riktige tiden å satse på nå. Vårt system har vist seg å fungere i Norge. Vi har heldigvis få internasjonale konkurrenter på denne typen sikkerhetssystemer, sier Sæterøy.

– Hvilke type redere er i deres målgruppe?

– Alle, egentlig. Alt fra dem med små fiskebåter til de største supertankerne. Norseye App har som mål å spille fartøysbesetningen og rederiet bedre slik at de gjennom våre digitale løsninger ivaretar god beredskap – uansett hvor i verden de opererer, sier hun.

I tillegg kan Norseye hjelpe til med «kompisredning».

– Med det mener jeg at vi har en god oversikt over fartøy i nærheten av deg om du skulle få problemer. Vi kan gi nabofartøy viktig informasjon om frakt, og liknende som kan bidra til effektiv assistanse før redningspersonell kommer til stedet, sier hun.

Uten Husby-gjengen har vi ikke vært der vi er i dag. Det er helt sikkert.

Daglig leder i Norseye, Sidsel Sæterøy

Hun forteller videre at Kristiansund-selskapet er prisgitt samarbeid med redere som opplever røffe forhold langs norskekysten.

– Husbyrederiene har vært helt unik og deltatt tett i utviklingsarbeidet for Norseye-appen. Sammen høstet vi viktige erfaringer under hendelsen i desember 2018. Disse erfaringene har vi bygd videre på i årene etter. Uten Husby-gjengen har vi ikke vært der vi er i dag. Det er helt sikkert, sier Sidsel Sæterøy.

(Copyright)
Publisert 27. August 2024, kl. 03.24Oppdatert 27. August 2024, kl. 07.59
NorseyeHusbyrederieneRedningsaksjon