Fikk julekort fra pirater etter rakettangrep
Kort tid etter at norske tankskip ble angrepet av pirater i fjor, fikk Hansa Tankers-sjef Hans Solberg en overraskende julehilsen fra houthiene...
Han tviler på det blir kort i år …
For ett år siden smalt det i Rødehavet. Norske tankere ble angrepet med raketter fra militsgrupper i Yemen. Flere skip ble truffet.
Denne omveien betydde økte kostnader. For Hansa Tankers betydde det et inntektsfall på 20 prosent.
Selskapet og regnes som blant de åtte-ti største drifterne av kjemikalieskip og supertankere på verdensbasis.
Hansa Tankers har både norske og utenlandske redere og investorer i sin samseilings-pool. Alle ble engstelige for sikkerheten til mannskapene ombord, samt usikre på hvordan det skulle gå med skip og last.
«Velkommen til Rødehavet»
– Det var mildt sagt overraskende, sier Solberg til Kystens Næringsliv.
Dette er houthiene:
Houthi-bevegelsen er en jemenittisk religiøs, politisk og militær gruppe som har utfordret de sentrale myndighetene i Jemen og tatt kontroll over store deler av landet. Houthiene har på 2000-tallet vært i politisk og til dels militær konflikt med Saudi-Arabia og er støttet av Iran.
Offisielt navn: انصار الله, (Ansar Allah, Guds tilhengere)
Mot slutten av 2023 engasjerte Houthi-bevegelsen seg i krigen på Gaza ved å sende raketter og droner mot Israel. Handelsskip fra vestlige land og amerikanske militærfartøy i Rødehavet og Adenbukta ble også angrepet. Blant annet norske skip som ble beskutt.
For å unngå houthiene ble skip sendt omveien rundt Kapp det gode håp.
– Vi svarte ikke, og slet med å ta det alvorlig etter at houthiene hadde truffet to av våre skip mens rakettene som ble fyrt mot et tredje skip ble skutt ned av anti-skyts fra den franske og amerikanske marinen, sier Solberg.
Ønsket ikke oppmerksomhet
Kystens Næringsliv var til stede under «Flaggfrokosten» til Maritime Bergen i vår. Der nevnte Solberg hendelsen i en bisetning.
Men han ønsket ikke oppmerksomhet rundt julekortet da.
– Man vet jo aldri. Vi ønsket ikke å provosere noen. Vi kunne ikke være helt sikker på om piratene oversatte Kystens Næringsliv. Derfor valgt vi å stue bort epost-julekortet og ikke lage noe nummer ut av det, sier Solberg.
Men nå er det blitt en historie som han synes er ok å trekke fram i romjulen.
– Angrepene i Rødehavet var alvorlige. Heldigvis gikk ingen liv tapt, men det var kun tilfeldigheter. For oss som drifter skip over hele verden gikk angrepene også rett inn i økonomien til oss og våre kunder, på grunn av omveien alle skipene måtte ta rundt Kapp det gode håp, sier Solberg.
Slik er økonomien nå
Det tok seg opp utover våren i år, men falt igjen i tredje kvartal for Hansa Tankers, som lenge merket ettervirkningene av at Rødehavet ikke var trygt.
Hansa Tankers Management drifter et par og tredve kjemikalietankere over hele verden. Etter er par år med høy inntjening og stigende skipsverdier er noen av skipene solgt.
Hovedbudskapet i julekort fra piratene i Rødehavet
– Nå mot slutten av året har det flatet ut og vi ser litt oppgang igjen med et årsresultat som ligger 20 prosent over årlig gjennomsnitt siden vi startet i 2010. For 2025 er det dog samme usikkerheten for oss som for andre, sier Solberg.
- Nei. Det skjer nok ikke..., sier Solberg.
(Vilkår)