Rammeavtalen har en varighet på sju år inkludert opsjoner, og har en totalramme på 600 MNOK.

Partene har inngått Rammeavtale for levering av skipstekniske vedlikeholdstjenester, reparasjoner, oppgraderinger og modifikasjoner til KNM «Maud».

Dette er GMC

GMC er et familieeid industrikonsern som ble etablert i Stavanger i 1973. Gruppen har virksomhet innenfor maritim servicenæring og leverer effektive tjenester til fartøy, rigger og landanlegg. Industrigruppen består av seks selskaper. Konsernet omsetter i dag for mellom 600-700 MNOK i året og har 200 ansatte.

–Denne tildelingen er vi veldig stolte av, og samtidig bekrefter den vår posisjon som en handlekraftig og komplett maritim servicepartner som nå også Forsvaret har tillit til kan løse deres behov. Vi ser med glede fram til et strategisk samarbeid med Forsvaret i årene framover, sier konsernsjef i GMC Thomas A. Vang i en pressemelding.

Konsernsjef i GMC, Thomas A. Vang. Foto: GMC

I første omgang skal KNM «Maud» gjennom klassefornyelse.

Største i flåten

KNM «Maud» er Sjøforsvarets logistikkskip og har en betydelig kapasitet. Fartøyet er det største i Sjøforsvarets flåte.

Rammeavtalen skal bidra til å styrke Forsvarets operative evne og beredskap gjennom økt kapasitet for vedlikeholds- og oppgraderingstjenester, og tilhørende ingeniørstøtte ved å gi Forsvaret tilgang til slike tjenester i fred, krise, konflikt og krig.

Rammeavtalen skal muliggjøre gjennomføring av skipsteknisk vedlikehold på fartøyet slik at dette tilfredsstiller krav i henhold til DNV-klasse.