Fartøyene pleide være brød og smør – Nå ser verftet mot nye markeder

Fiskebåter har blitt sjeldnere for Got Marine. Verftssjefen håper Forsvaret velger norsk når det skal rustes opp.

Øystein Sunde Pedersen er CEO hos Global Ocean Technology.
Øystein Sunde Pedersen er CEO hos Global Ocean Technology.Foto: Global Ocean Technology

– Jeg kan bekrefte at markedet for fiskebåter er krevende nå. Det har vært vårt primærmarked de siste ti årene, men vi er ferd med å undersøke flere markeder, og vi bygger som kjent, en ny stor redningsskøyte hos oss.

Det forteller Øystein Sunde Pedersen, daglig leder i Got Marine til Kystens Næringsliv.

God kapasitet

Verftet er en av Sørlandets mest erfarne båtbyggere. De holder til på Gismerøya i Mandal, og har over 70 års erfaring innen båtbygging.

Med 50 sertifiserte fagarbeidere, leverer Got Marine alt fra fiskefartøy og arbeidsbåter, til passasjerbåter, og spesialfartøy.

Illustrasjon av det hybride SAR-fartøyet.Foto: Illustrasjon: Naval Dynamics

– Vi har for så vidt god kapasitet, og akkurat nå skulle vi gjerne hatt mer å gjøre. I forlengelsen av prosjektet med Redningsselskapet ser vi mot andre markeder, og vi har relativt mange tilbud ute nå. Både innen spesialfartøy og passasjerfartøy, sier Pedersen.

Blant andre prosjekter Got Marine Kystens Næringsliv har omtalt tidligere finner man den 24 meter lange katamaranen Multiconsult fikk levert i 2024:

Krevende marked

Nylig leverte verftet den flett nye fiskebåten «Vårheim» til 20 millioner kroner. Det i et marked som beskrives som utfordrende.

Til tross for at verftet har levert 60 nybygg i fiskeribåtsegmentet siden 2010, er «Vårheim» den eneste fiskebåten de har bygget siden i fjor vinter.

– Fiskerimarkedet kommer tilbake, og det er signaler på at det er i bedring. Men det kan ta litt tid før vi er tilbake der vi var, forteller Pedersen.

Han sier verftet har kapasitet til å levere fiskebåter på kort frist.

– Basert på kjent design og tidligere leveranser, og med forbehold om leveringstider på fremdriftssystemer og annet, kan vi levere en ny fiskebåt på ni måneder, sier Pedersen.

Det er mye fokus på standardfartøy for tiden, men det er også flere mindre fartøystyper som skal bygges, hvor flere norske verft kan levere.

Øystein Sunde Pedersen

Falken24

I likhet med de aller fleste andre verft, håper Got Marine Forsvaret vil velge mest mulig norsk når de nå skal ruste opp flåten med nye skip.

Got Marine har selv utviklet et konsept de Kaller Falken24: Et flerbruks maritimt kampskip, bygget for fart på over 40 knop i hardt vær, med fleksible løsninger for ulike oppdrag og våpensystemer.

Falken24: Et forsvarskonsept fra Got Marine.Foto: Got Marine

– Det er et nytt konsept vi har utviklet sammen med Naval Dynamics AS, basert på tidligere design og skrog som vi har levert, sier Pedersen.

Skrogdesignet er kjent og velprøvd fra Naval Dynamics, som Got Marine har lang erfaring med å samarbeide med, blant annet på den nye Redningsskøyten de nå bygger.

– Falken24 er rettet mot forsvar, men det er en plattform som også kan brukes til andre formål, sier Pedersen.

Oppfordrer til å velge norsk

– Hva håper du kan komme ut av de store anbudsrundene som Forsvaret kommer med?

– Vi håper jo at Forsvaret velger å bygge norsk, og at de mindre fartøystypene også kommer norsk verftsindustri til gode, sier Pedersen og legger til:

– Det er mye fokus på standardfartøy for tiden, men det er også flere mindre fartøystyper som skal bygges, hvor flere norske verft kan levere. Så vi håper på flere norske kontrakter til Forsvaret, og vi skulle veldig gjerne vært en del av det.

(Vilkår)
Publisert 29. May 2025, kl. 04.03Oppdatert 29. May 2025, kl. 09.37
GOT MarineØystein Sunde PedersenVerftForsvaretSAR Fartøy