Fiskerstrand verft fikk storavtale med Fjord1-datter

– En betydelig kontrakt for verftet, sier verftet selv om ombyggingsoppdraget.

Dag Vikestrand, daglig leder ved Fiskerstrand Verft.
Dag Vikestrand, daglig leder ved Fiskerstrand Verft.Foto: Fiskerstrand

Det familieeide Sula-verftet Fiskerstrand verft har sikret seg det de selv omtaler som en «betydelig kontrakt» med Nye Fanafjord. Arbeidet gjelder ombygging av den gamle Fjord1-fergen «MF Fanafjord».

MF Fanafjord ved Fiskerstrand verft.Bilde fra Fiskerstrand verft sin Facebook-side

– Det er en betydelig kontrakt for verftet, og viser at den kompetanse og erfaring en har bygget opp de siste årene, gjennom økt satsing på ombygginger av skip, gir resultat, skriver selskapet selv.

Svikt i marked

Administrerende direktør Dag Vikestrand ved Fiskerstrand verft har til Kystens næringsliv fortalt om et større markedssegment som forsvant for dem. I 2022 kuttet verftet forbindelsen til russiske kunder, og tapte trolig 10 millioner kroner fra et av dem alene.

– Du kan fortvile, eller tenke at det åpner seg nye muligheter. Vi har valgt det siste, og det ser ut til å gi resultater, sa Vikestrand i august i år.

To ombyggingsoppdrag dro imidlertid 2023 godt i gang.

– Vi driver i en bransje der man kan treffe godt og ikke fullt så godt på prosjekter. To ombyggingsoppdrag og en ombygging som ble sluttført bidro til økningen i omsetningen, sa Vikestrand.

Nå drar det nye ombyggingsprosjektet trolig inntjeningen enda lenger opp.

Fiskerstrand Verft.Foto: Fiskerstrand

Skal til Canada

– Vi gleder oss over å kunne meddele at Fiskerstrand Verft har signert kontrakt med Nye Fanafjord AS, et datterselskap av Fjord1, for ombygging av bilfergen MF Fanafjord, heter det fra selskapet.

Nye Fanafjord er et datterselskap til Fjord1, som i slutten av sist måned gikk ut av norske Havila Holding og Vision Ridge Partner og havnet i hendene på nederlandske DIF Capital Partners og EDF Invest.

Fergen skal ut av landet, og direkte til statlig eierskap i Canada. Det innebærer at ombyggingen skal stå klar i andre kvartal 2024.

Kanadiske krav krever at fartøyet bygges om fra LNG-elektrisk hybriddrift til diesel-elektrisk drift. Ombyggingen omfatter derfor et Tier III-sertifisert renseanlegg for utslipp.

Fiskerstrand skal også utføre en delvis ombygging om bord, i tillegg til at fallemmer og baugporter tilpasses kanadisk terminalstandard.

(Copyright)
Publisert 20. November 2023, kl. 07.25Oppdatert 20. November 2023, kl. 10.47