Fjerde nybygg til Misje fikk smake champagne

«Misje Flora» er døpt ved Bryggen i Bergen. Rederiet har nå bestilt 10 skip til drøyt en milliard kroner. Årsresultatet bærer preg av dette.

Misje Flora ble døpt i Bergen denne uken.
Misje Flora ble døpt i Bergen denne uken.Foto: Arvid Steen

90 meter lange «Misje Flora» er det fjerde nybygget fra Sri Lanka som har seilt inn til Bergen havn for å bli døpt. Rett etter chapagneknusingen bar det til Gudvangen Stein i Nærøyfjorden, hvor fartøyet har kontrakt.

Hvert av skipene koster drøyt 100 millioner kroner. De grønnfargede skipene har hver en batteriløsning på til sammen én megawatttime.

Dermed seiler de utslippsfritt kystnært, og inn mot havner og losseområder.

Dette til tross for en solid bruttotonnasje på 3.483 tonn.

Video under: Gudmor Ann Kalsås brukte noen forsøk på å knuse champagneflasken, men nå er nybygg fire av 10 døpt og klar for de sju hav.

Alle nybyggene til Misje er bygget i Sri Lanka.

I alt er det ti hybridskip som skal bygges til rederen fra Bergen.

– Vi går «all in» her. Vi hadde i utgangspunktet bestilt seks hybridskip. Men nå har vi sagt ja til ytterligere fire skip til. Det baler fort på seg, sier reder Roald Misje til Kystens Næringsliv.

Han ser for seg mange dåpsseremonier etter hvert som skipene seiler ut fra verftet på Sri Lanka.

Resultatet gikk ned

Bergensrederiet med fem ansatte er midt i tidenes satsing.

Vi går «all in» her

Roald Misje, reder

Nylig ble årsresultatet for rederiet offentlig. Det viser en nedgang i resultatet fra drøyt 5,6 millioner kroner til 365 tusen kroner.

– Vi tenker ikke så mye på det. Det er naturlig at inntektene går ned i en tid med store investeringer. For å være ærlig har jeg ikke sett så nøye på regnskapet. Nå er det fest med dåp og gode samarbeidspartnere, sier Misje.

Milliardsatsing

Én milliard norske kroner har rederiet investert i grønne løsninger, noe som ikke bare reflekteres av den karakteristiske grønne fargen på skroget.

Norsk teknologi har gode kår om bord, med 50 prosent av leveransene fra norske hender.

Batterier fra Corvus Energy, ballastrensing fra Norwegian Greentech, belysning fra Glamox.

– Dette er et bevisst valg. Litt på grunn av kvalitet, men mye fordi norske leverandører evnet å matche pris med utenlandske konkurrenter. Det tar jeg av meg hatten for, har reder Roald Misje sagt til Kystens Næringsliv ved flere anledninger.

(Copyright)
Publisert 7. June 2024, kl. 03.15Oppdatert 7. June 2024, kl. 03.15