Fjord1-samarbeid: Største ladekontrakt noensinne
Brunvoll-datter skal levere ladesystemet til Fjord1s hurtigbåter. Kontrakten kan bane vei for et enda større ferje-samarbeid.
– Dette er vår største kontrakt til nå, sier administrerende direktør Helge Asle Lundeberg i Brunvoll Mar-EI.
Fra før av har datterselskapet til Brunvoll blant annet satt opp mindre anlegg for hurtigbåter i Haugesund.
– Dette blir noe helt annet. Nå bygger vi et stort ladeanlegg i konteinerløsninger. Det er en komplisert og stor jobb som vi ser fram til å igangsette, sier Lundeberg til Kystens Næringsliv.
Pris for kontrakten er ikke offentliggjort.
Nå beveger Brunvoll Mar-El seg fra kun å levere systemer for skip, til å bli en systemintegrator både om bord og på land.
Systemene vil bli installert i løpet av 2024.
Klar til bruk i 2025
Fjord1 skal drifte bybåtrutene i Bergen, Knarvik–Frekhaug–Strandkaien (nordhordlandsruten) og Kleppestø–Strandkaien (askøyruten) i 15 år, fra 2025–2040.
Båtene leveres fra Brødrene Aa.
Ladekapasiteten vil være fem megawatt på Kleppestø og fire megawatt i Knarvik. Systemet på Kleppestø kan lade to fartøyer samtidig.
Ladesystemet på land vil bestå av ladeinvertere, kabeltårn med megawatt-ladesystem, og Brunvoll Mar-Els kontrollsystem som håndterer ladesekvenser og overvåking av systemet.
Anlegget på Kleppestø vil bli levert som en modulbasert konteinerløsning med et komplett teknisk rom med ferdiginstallerte tavler.
Installasjonen innbefatter også hovedtavler og tilkopling til transformatorstasjon til det lokale kraftnettet.
Fjord1s første hurtigbåter på batteridrift
Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, er fornøyd med at Brunvoll Mar-El sikret seg kontrakten.
De batteridrevne hurtigbåtene blir på mange måter et utstillingsvindu for begge parter, forteller Neteland.
– Vi ser fram til å få våre første tre el-drevne hurtigbåter på sjøen i 2025. Vi har 40 el-drevne ferjer fra før, men dette blir helt nytt. Ikke minst er våre batteridrevne hurtigbåter et viktig strategisk og miljørettet steg for å nå Fjord1s visjon om nullutslipp i norske fjorder, sier Neteland.
Neste stopp Lavik-Opedal?
Det er mange som snuser på kontrakter med Fjord1s satsing på batteridrevne ferjer på sambandet Lavik-Opedal.
Siden Brunvoll Mar-EI nå har sikret seg en hurtigbåtkontrakt med Fjord1 langsetter kysten utenfor Bergen, er det kanskje naturlig å satse på større ferjer etter hvert?
– Nja. Vi er gode venner med Fjord1, vi. Men et ladeanlegg for hurtigbåter er noe helt annet enn et ladesystem for store ferjer. På en ferje er ladeanlegget om bord, mens på hurtigbåter er det landfast, selvsagt for å spare vekt.
– Klart det. Men det får tiden vise, sier Lundeberg.
(Vilkår)