Forberedt på ny virkelighet: – Europas time er nå

Dagen før nye amerikanske tollsatser er varslet å tre i kraft er meldingen fra norsk skipsfart å stå samlet, og se fremover.

Rederlegende Fred. Olsen innledet Rederiforbundets årskonferanse med en sterk oppfordring til å se fremover, også når kriser rammer.
Rederlegende Fred. Olsen innledet Rederiforbundets årskonferanse med en sterk oppfordring til å se fremover, også når kriser rammer.Foto: Elin Høyland

– Målet er å kunne se fremover. Det er bare å stå på.

Norges Rederiforbunds årskonferanse åpnet med en video av rederlegende Fred. Olsen (96), hvor han minnet om at næringen også før har møtt og overkommet kriser.

USAs president Donald Trump omtaler 2. april som «Liberation Day», eller frigjøringsdagen. Dette er datoen han har bestemt at nye, høye tollsatser skal innføres på varer USA importerer fra så å si alle viktige handelspartnere.

President Donald Trump har varslet høye tollsatser på varer USA importerer fra viktige handelspartnere i Europa fra 2. april.Foto: SAUL LOEB

Til tross for at det råder stor usikkerhet om det nye tollregimet fra USA, var det lite tvil om at norsk skipsfart og næringsliv vil rammes hardt av nye spilleregler for internasjonal handel under årskonferansen.

Må lande på rett side

– Vi har hatt tett kontakt med amerikanske myndigheter, men også med EU. Vi kan risikere at EU først kommer med mottiltak, og så etter hvert beskyttelsestiltak. Da er det viktig at vi er på rett side av tiltakene.

Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) sier til Kystens Næringsliv at det ikke er automatikk i at norsk næringsliv er på innsiden når EU svarer på USAs tollsatser.
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) på Norges Rederiforbunds årskonferanse.Foto: Ulrik Øen Johnsen

– Det er ikke selvsagt, og det er noe vi må jobbe for å være. Vi er opptatt av å styrke båndene inn i EU, og at vi fortsatt er en del av det indre markedet gjennom EØS-avtalen, sier Næss.

Kina-avgift

I tillegg til omfattende tollsatser, ønsker USA å svekke Kinas posisjon som verdens ledende skipsbyggernasjon.

I 2024 hadde kinesiskbygde konteinerskip en global markedsandel på 81 prosent. Innen bulkskipsflåten utgjorde kinesiske skip 75 prosent av den globale flåten, skriver CNBC.
I et lekket utkast til en presidentordre ønsker USA å ilegge avgifter på opptil 1,5 millioner dollar for havneanløp med kinesiske skip i amerikanske havner.

Om utkastet blir virkelighet vil det få enorme konsekvenser for norske rederier.

Ifølge tall fra Rederiforbundet vil 45 prosent av skipene som bygges for den norske utenriksflåten de kommende årene, bli produsert i Kina.

Brussel viktigere enn Washington

Norges nærmeste handelspartnere og EU trekkes frem som en del av løsningen på uroen USA nå skaper i global handel.

– Nå beveger vi oss mot en tid med mer proteksjonisme, noe som ikke bare rederiene, men hele verdensøkonomien vil tape på, sier Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Administrerende direktør Knut Arild Hareide i Norges RederiforbundFoto: Anders Furuset

Rederiforbundet ønsker seg norsk politikk som styrker handelen med det europeiske kontinentet.

– Som en liten og åpen økonomi trenger vi en mer ambisiøs europapolitikk og å knytte oss tettere til EU. Et viktig skritt vil være å ta ned etterslepet av EØS-regelverk og hegne bedre om vår viktigste frihandelsavtale, EØS-avtalen, sier Hareide.

Det synet deler utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).

– Det som sies er at det kommer omfattende toller mot alle. Så skal det kanskje være forhandlinger med enkeltland. Det viktigste arbeidet nå er inn mot EU. Det er der det store volumet vårt går, sier Eide.

Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) jobber for at Norge skal unngå å rammes av flere mottiltak mot varslet amerikansk toll.Foto: Klima- og miljødepartementet

Utenriksministeren understreker at det ikke er et mål for EU å ramme Norge med mottiltak mot en varslet amerikansk toll, men at det kan bli en konsekvens fordi Norge ikke er en del av tollunionen.

– EU ønsker ikke at Norge skal treffes deres beskyttelsestiltak mot amerikansk toll. Problemet er at vi ikke er en del av tollunionen, og den felles handelspolitikken. Derfor er det viktigste arbeidet vi gjør nå i Brussel og ikke i Washington, sier Eide.

– Europas time er nå

Tidligere styreleder for sikkerhetskonferansen i München, Christoph Heusgen mener det er avgjørende at Europa klarer å stå samlet i en tid hvor allianser og verdensordenen utfordres daglig.

– La meg være helt klar og tydelig. Europas time er nå, og vi må handle. I dag har vi lagt bak oss den lengste perioden med varig fred i Europa på grunn av en regelbasert måte å håndtere utfordringene våre på, sier Heusgen.

Tidligere styreleder for sikkerhetskonferansen i München, Christoph Heusgen, sier Europa nå må stå samlet i påvente av USAs toll.Foto: Ulrik Øen Johnsen

Han bekrefter at Norge anses som en sterk alliert i nord. Både med og uten EU-medlemskap.

– Min melding til dere i Norge er at vi nå er på et punkt i vår felles historie der vi europeere må stå samlet. Forholdet mellom Norge og EU er tett, og det er godt. Nå må det bli enda tettere, og jeg støtter helhjertet Rederiforbundets oppfordring til å arbeide enda tettere med EU, sier Heusgen.

(Vilkår)
Publisert 1. April 2025, kl. 15.41Oppdatert 1. April 2025, kl. 15.41