Forsker advarer mot norske, kinesiskbygde fartøy

Forskeren gir amerikanerne langt på vei rett om ett lands verfts-dominans.

Ståle Ulriksen er forsker ved Sjøkrigsskolen.
Ståle Ulriksen er forsker ved Sjøkrigsskolen.Foto: Forsvaret

Norge har i økende grad blitt avhengig av kinesiske verft for bygging av handelsskip. Ifølge tall fra Rederiforbundet vil 45 prosent av skipene som bygges for den norske utenriksflåten de kommende årene, bli produsert i Kina.

Dette vekker bekymring blant sikkerhetseksperter.
En av disse er forsker Ståle Ulriksen ved Forsvarets høgskole. Til vår søsterpublikasjon Dagens næringsliv sier Ulriksen at Norge fører en dobbeltpolitikk.

– På den ene siden er man bekymret for kinesisk spionasje, både E-tjenesten og PST advarer om dette. Samtidig gjør Norge store fremstøt mot kinesisk industri. Det er en dobbeltkommunikasjon og en frakobling som er veldig usunn.

Forskeren advarer:

– Hvis det først smeller, blir det en stor kollaps. Mye større enn den kunne vært.

Trumps planer

Nylig gikk Trump ut med planer for å redusere mulighetene for kinesiskbygde skip til å anløpe amerikanske havner. Det skal gjøres gjennom høye avgifter, og vil ramme mange land, ikke bare Norge.

Det får støtte fra forskerhold i Norge.
– Det er vanskelig å slå av alt om bord i et skip. Det er som med elbiler, busser og alt annet som kommer på markedet; det sender data tilbake til produsenten som er pliktig å dele med staten. Det er klart det er en risiko, sier Ulriksen til Dagens næringsliv.

Et norsk rederi som har valgt annerledes, er Odfjell SE. Til Kystens næringsliv har rederisjef Harald Fotland sagt at de gjør alt de kan for å unngå å bli eksponert for forsinkelser og restriksjoner rettet mot Kina som kan lage problemer for rederiet.

Harald Fotland er daglig leder i Odfjell SE.Foto: Arvid Steen
– Å bygge en kjemikalietanker fra tegning til sjøsetting kan ta et sted mellom fem-åtte år. Da sier det seg selv at Kina kan bli for uforutsigbart. Når USA og EU fortløpende vurderer sanksjoner, kan det bli for usikkert for oss å satse på kinesiske verft. Inntil videre, sa Fotland i september.

«Jeg ser det»

I september spurte Kystens Næringsliv nyslått direktør i Norges rederiforbund, Knut Arild Hareide, om det problematiske ved Norges avhengighet av Kina.

– Jeg ser det, men skal vi løse klimakrisen er det ingen alternativer. Det må vi forholde oss til.

Donald Trump får langt på vei støtte fra norsk forskerhold.Foto: SAUL LOEB

Hareide fortsatte:

– Vi er skal være glade for at vi har den norske verftsklyngen, men vi har ikke kapasitet til å bygge de største skipene.

Den norske handelsflåten har historisk spilt en sentral rolle i allierte forsyningslinjer, og flåtens rolle fra krigens dager er videreført i dagens Nortraship-ordning.

Rederiforbundets Knut Arild Hareide til høyre, her med Sjømannsforbundets Kurt Inge Angell.Foto: Ketil Svendsen

Avhengigheten av kinesiske skipsverft kan derfor svekke Norges forsvarsevne og skape sikkerhetsmessige sårbarheter og konflikter med samarbeidende land i Nato.

Kinesiske verft står nemlig bak rundt 60 prosent av alle større handelsfartøy i verden.

En geopolitisk konflikt kan derfor føre til store utfordringer for både Norge og NATO.

Europa har sviktet

Samtidig påpeker eksperter at Europa selv har sviktet ved å ikke opprettholde egen skipsbyggingskapasitet.

Seniorforsker Hans Jørgen Gåsemyr ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI) sier til Dagens næringsliv at Europa har sviktet der Kina har satset.

Hans Jørgen Gåsemyr er seniorforsker NUPI.Foto: NUPI

– Kina har lykkes med å satse på de næringene som betyr ekstra mye, vi kan ikke skylde på kopier eller juks. Det er isteden Europas kollektive fallitt, mener han.

Førsteamanuensen Åse Gilje Østensen ved Forsvarets høgskole har tidligere, overfor Kystens næringsliv, minnet om at Kina stadig blir pekt på som den mest langsiktige og mest alvorlige sikkerhetstrusselen mot vesten. Det gir et stort dilemma, og hun mener at vi må finne alternativ til kinesisk dominans.

– Det kan ikke være noen tvil om at Kina på sikt ønsker en verden som er dominert av deres eget totalitære regime, sier til Kystens Næringsliv.

(Vilkår)
Publisert 19. March 2025, kl. 08.22Oppdatert 19. March 2025, kl. 10.16
KinaDonald Trumpsikkerhetspolitikk