Først dåp – så full fart til Sri Lanka for å hente ut nytt bulkskip
Nylig ble Misje rederiers «Misje Lotus» døpt i Bergen. Nå er rederen på vei til Sri Lanka for å ta ut bulkskip nummer sju av 10.
Rett etter at champagnen hadde regnet bort på skutesiden, var det strake veien til Gudvangen hvor «Misje Lotus» skulle i arbeid for Gudvangen stein.
– Det går unna. Et par dager etter dåper var det strake veien til Sri Lanka, for å besøke verftet som har laget alle våre hybridfartøy. Vi er nå klare til å ta ut fartøy nummer sju av ti. Alle bulkskipene er fremdeles like, sier reder Roald Misje.
Rederen har invester 1 milliard i sine 10 hybridskip.
Med en hybridløsning kan skipene til Misje rederier seile delvis utslippsfritt i norske fjorder.
De kan også lade batteriene via et landstrømanlegg.
I tillegg kan de ligge til kai, mens batteriene summer og går.
Batteriet er levert av Corvus. Stord-baserte Wärtsilä har levert hovedmotor med katalysatorteknologi, vridbar propell av type 4D920 og SCV75 reduksjonsgir.
Nå eller aldri
Hvert av skipene koster 100 millioner kroner og kan med en batteriløsning på til sammen 1.000 kilowattimer gå kystnært med elektrisk drift mot havner og losseområder.
Dette til tross for en solid bruttotonnasje på 3,483 tonn.
Å investere 1 milliard i 10 nye skip var et stort løft for familierederiet fra Bergen med 13 ansatte.
I 2022 satt Misje rederi igjen med et resultat før skatt på 7,1 millioner kroner, mens driftsresultatet var på 64 millioner kroner.
Rederiet har gått med solide plusstall de siste årene.
– Men det var nå eller aldri. Det grønne skiftet kunne ikke utsettes, forklarer Misje.
Før han legger til:
– Vi har en relativt gammel flåte. Jeg kom til et punkt der jeg innså følgende: Nå skal vi satse helhjertet og være med på det grønne skiftet. Vår flåte som består hovedsakelig av 30 år gamle skip var moden for utskiftning. Vi skal ikke sitte i ro og vente, sier han.
(Vilkår)