Forsvaret gjorde helomvending: Nå er ubåt-floken løst på Haakonsvern

NCC får bygge ubåtkai ved Haakonsvern. Forsvarsbygg fikk smekk på fingrene i tingretten etter slurvete anbudsrunde.

Ubåtkai-illustrasjon på Haakonsvern. Kaianlegget skal bygges av NCC.
Ubåtkai-illustrasjon på Haakonsvern. Kaianlegget skal bygges av NCC.Foto: NCC illustrasjon

Entreprenøren NRC vant anbudet i første omgang, men NCC mente at selskapet ikke hadde nok dokumentert kunnskap om undervannssprengning. Saken havnet nylig i tingretten.

Retten var enig med NCC.

Kontrakten ble terminert. Anbudet skulle legges ut på nytt.

(Les hva som utløste ubåtkai-krangelen her):

Så skjedde ting raskt. Forsvaret har en stram tidsplan, og var redd for forsinkelser.

Nå har NCC fått oppdraget med å bygge ubåtkaien på Haakonsvern.

Prislappen på ubåtkaien blir 450 millioner kroner.

– Forsvarsbygg tildelte kontrakten relativt raskt etter at klagefristen var gått ut. Nå ser vi frem til å bidra til en stor og kompleks jobb med vår kompetanse, sier informasjonssjef i NCC, Tor Heimdahl til Kystens Næringsliv.

– Også kompetanse til å sprenge under vann?

– Absolutt.

Holder tidsfristen

Arbeidet starter så snart som mulig, melder NCC.

– Kontrakten med Forsvarsbygg viser vår solide kompetanse innen bygging av kaianlegg og vår evne til å gjennomføre kompliserte undervannsarbeider. Vi starter nå, sammen med Forsvarsbygg, opp arbeidet med å bygge et spesialtilpasset kaianlegg for de nye ubåtene, sier Steffen Dale, leder for Civil Engineering Vest i NCC Infrastructure Norge.

Glad for rask løsning

Kaianlegget NCC nå skal bygge inngår i et større arbeid på Haakonsvern for å etablere nødvendige vedlikeholdsfasiliteter til de nye ubåtene.

Sentralt i arbeidet NCC skal gjennomføre står krevende undervannsarbeider og store, omfattende betongarbeider.

– Det er viktig med klare kompetansekrav i offentlige anskaffelser, og da er det også viktig at de blir behandlet på riktig måte. Vi er glad for at denne saken fikk en rask løsning. I dag er det nok kaker og god stemning i Bergen. Nå ser vi fram til å igangsette en viktig og stor jobb med å bygge ubåtkaien, sier informasjonssjef Heimdahl.

Ingen forsinkelser

Han opplever ikke at manglende kompetanse er et utbredt problem i større anbudsprosesser.

– Det er derfor vi tok kontrakten til tingretten, og fikk medhold.

– Blir prosjektet forsinket?

– Vi skal nok klare å levere innen tredje kvartal 2027, slik det står i kontrakten.

Advokatregningene til begge parter i denne saken landet på nærmere én million kroner.

Regningen for byggingen av kaien blir 450 millioner kroner.

I vinneranbudet til NRC var prisen 625 millioner kroner.

Sluttsummen kommer nok ut på det samme, da NRC hadde blant annet tatt med moms.

(Copyright)
Publisert 15. April 2024, kl. 03.02Oppdatert 15. April 2024, kl. 03.02